APA KAITAN PERJANJIAN AIR DAN PERLANTIAKN MB???

Published: 3 September 2014



Perjanjian menyelesaikan masalah air di Selangor dan Lembah Klang antara kerajaan negeri Selangor dan pusat diharap dapat disempurnakan di sebalik krisis menteri besar di negeri itu. Gambar fail The Malaysian Insider.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Perjanjian air Selangor dijangka selesai minggu ini, kata timbalan menteri.Kenapa minggu ini? kenapa tidak minggu depan? Kenapa tidak MB baru? Kenapa pula PAS nak join Umno?Siapa akan dapat komisyen? Kenapa pula adanya sangkut sangkut lantikan MB?

Bagi yang melihat soal ini sebagai satu yang secara semulajadi, ianya tidak dianggap begitu kerana ianya berjalan seiringan dengan apa yang telah diaturkan dan dipersetujui bersama. Bak kata Hishamuddin Rais ,ianya  daulah terpendam, dan kuasa ringgit menjadi isu utama.
Bagi Pas pula usaha ini dilihat sebagai usaha sebilangan ahli parti yang ersetuju untuk bersama UMNO.Jadi untuk kali ini Pas bukan lagi dilihat sebagai parti yang boleh dipercayai lagi kerana cuba untuk bekerjasama dengan Umno dan 2 wakil mereka sebenarnya dilihat sebagai wira kerana menidakkan usahasama wujudnya parti PUKI.


 BACA BAWAH INI
 
 
Perjanjian jual beli antara syarikat kerajaan negeri Selangor Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) dan 3 syarikat konsesi air konsesi air di Selangor dijangka akan dimeterai minggu ini, kata Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Mahdzir Khalid.


Mahdzir berkata, perjanjian jual beli tersebut akan ditandatangani minggu ini termasuk beberapa siri sesi menandatangani perjanjian yang membolehkan KDEB mengambil alih syarikat konsesi air Selangor.

"Perjanjian jual beli akan ditandatangani minggu ini," katanya, pada sidang media selepas merasmikan Pameran dan Persidangan Water Loss Asia 2014 di Kuala Lumpur, hari ini.

Mahdzir berkata, kerajaan negeri Selangor juga turut meluluskan pengambilan tanah bagi saluran paip pengagihan air dari Loji Rawatan Air Langat 2.
 
  "Kerajaan negeri pun sudah beri kelulusan tanah, yang kita sudah tender ada 3 segmen, banyak lagi yang kita akan tender paip ini.  Bahagian itu selesai," katanya kepada pemberita.
Ahli Parlimen Padang Terap itu berkata, beliau berharap krisis menteri besar di Selangor tidak akan mengganggu perjalanan urusan penstrukturan air di negeri itu kerana ia merupakan kepentingan rakyat.

"Apa pun keputusan di Selangor kita hormati, tetapi keutamaan kerajaan negeri adalah rakyat.
"Kita tidak cakap soal PAS, PKR, DAP, kita cakap soal kepentingan rakyat Selangor.
"Berilah ruang kerjasama kerajaan pusat selesaikan isu air di Selangor, Kuala Lumpur, dan Putrajaya,” katanya.

Melalui Perjanjian Persefahaman (MoU) yang ditandatangani Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan kementerian itu, Selangor membenarkan projek Langat 2 diteruskan selepas Pakatan Rakyat (PR) menghentikan projek berkenaan selepas mengambil alih pentadbiran negeri pada 2008.
Kekhuatiran mengenai perjanjian penstrukturan air Selangor akan terjejas mulai timbul apabila Khalid dipecat PKR dan mahu digantikan dengan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail sebagai menteri besar.

Khalid pada 1 Ogos lalu menandatangani Perjanjian Dasar Induk (HoA) dengan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.

Tawaran berjumlah RM9.65 bilion terhadap 4 syarikat konsesi air dimuktamadkan bagi melaksanakan Penstrukturan Semula Industri Air dan pembinaan projek Langat 2 yang dirancang sejak 2006.

Khalid bagaimanapun berkata, hanya pengambilalihan Syarikat Pengeluar Air Selangor Bhd (Splash) saja yang masih belum dimuktamadkan.

Melalui MoU yang ditandatangani pada 26 Februari lalu, Selangor akan mengeluarkan kebenaran kepada kerajaan pusat untuk merancang pembinaan projek Langat 2 di negeri itu.

Kerajaan Persekutuan juga bersedia menyuntik dana untuk membantu kerajaan negeri mengambil alih syarikat konsesi air dan seterusnya membenarkannya menguruskan perkhidmatan bekalan air di Selangor melalui sebuah syarikat milik kerajaan negeri.

Selain Splash, 3 lagi syarikat konsesi air Selangor adalah Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas), Puncak Niaga Sdn Bhd (PNSB) dan Konsortium Abbas Sdn Bhd (Abbas).

malaysian insider

No comments: