PR Selangor Mengalu-alukan Usaha Perkukuh Aqidah : Tolak Ketegangan Kaum



SHAH ALAM, 19 OKT : Pemimpin Pakatan Rakyat Selangor mengalu-alukan usaha mengukuhkan aqidah umat Islam, namun menolak sebarang penganjuran yang akhirnya mengundang perpecahan dikalangan masyarakat.

Adun Meru, Dr Abdul Rani Osman, berharap penganjuran Perhimpunan Sejuta Umat (HIMPUN) pada Sabtu ini tidak menimbulkan ketegangan di antara agama di negeri Selangor.

"Perlu diingatkan bahawa kerajaan hari ini bukan sahaja mengambil berat kebajikan orang Islam, namun menyeluruh termasuk kebajikan mereka yang bukan dari kalangan

"Kami di dalam PAS sentiasa mengalu-alukan usaha untuk memperkasakan aqidah, tetapi kami menolak sesebuah perhimpunan yang akhirnya memecah belahkan kehidupan sesama kita, sebab itu di dalam Islam melarang umatnya,"

Dr Rani berkata demikian ketika ditemui TvSelangor di Lobi Bangunan SUK di sini, hari ini.

Mengulas lanjut perkara sama, Dr Rani yang juga Pesuruhjaya PAS Selangor turut mengingatkan bahawa kristianisasi bukan ancaman besar terhadap umat Islam, sebaliknya sikap perkauman, sekularisme dan meterialisme yang seharusnya ditentang setelah sekian lama melingkari kehidupan umat Islam di negara ini.

Sementara itu, Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafie menjelaskan bahawa partinya memperjungkan prinsip keadilan mengambil pendekatan yang sama seperti PAS untuk tidak menyertai HIMPUN.

"Kami tidak terbabit dan terlibat serta tidak dapat bersama-sama dalam program itu kerana hasil daripada maklum balas yang kami terima program ini adalah program yang akan dipolitikan secara tidak sewajarnya," katanya yang juga Adun Seri Muda.

Panganjuran HIMPUN adalah satu inisiatif dari pelbagai pertubuhan dan individu Islam sebagai satu wadah untuk menentang apa yang dikatakan percubaan untuk menyebar ajaran Kristian kepada orang Islam.

Pengerusi bersama HIMPUN, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, ia tiada kaitan dengan beberapa ahli politik kontroversi seperti Datuk Zulkifli Noordin, Ezam Mohd Noor dan Datuk Ibrahim Ali.

No comments: