Peguambela Anwar Sedia Temubual Najib, Rosmah



KUALA LUMPUR 8 OGOS: Pasukan peguambela kes fitnah liwat II, Datuk Seri Anwar Ibrahim kini menyatakan kesedian untuk menemubual 20 orang saksi yang sudah disenaraipendekkan pada bila-bila masa.

Perkara tersebut dinyatakan peguam Karpal Singh setelah hakim Datuk Zabidin Mohd Diah membenarkan kesemua saksi ditemubual oleh pihak pembelaan pagi tadi.

Karpal yang ditemui media selepas hakim menangguhkan sesi pembelaan hari pertama menyifatkan, arahan yang dikeluarkan mahkamah adalah jelas dan berlandaskan undang-undang.

Menurutnya, mana-mana pihak yang enggan bekerjasama akan disabitkan dengan dakwaan menghina mahkamah tanpa mengira kedudukan dalam kerajaan dan institusi sosial.

"Perdana Menteri dan isteri tidak boleh ingkar arahan mahkamah.. oleh yang demikian mereka harus datang ke sini. Apabila mahkamah mengeluarkan arahan dan ianya hak kami untuk temubual mereka.

"Kita tidak berniat untuk menangguhkan perbicaan ini. Biar kami jelaskan di sini, tidak ada alasan untuk menangguhkan perbicaraan. Malah saya cadangkan kepada hakim kita akan teruskan dengan dua saksi pertama pakar dari Australia. Kita teruskan dengan bukti dari mereka dahulu," jelas beliau ketika ditemui di perkarangan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak dan isteri Rosmah Mansor antara 20 individu yang disenaraikan untuk tampil ke mahkamah ditemubual sebagai saksi dalam kes liwat melibatkan pengadu Saiful Bukhari Azlan.

Antara lain termasuk bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan, bekas Ketua Polis Melaka Datuk Mohd Rodhwan Mohd Yusuf, dan pemilik unit kondominium Desa Damansara Hassanuddin Abdul Hamid.

Namun kesemua mereka sebelum ini enggan memberi kerjasama sekiranya mahkamah tidak mengemukakan sepina.

Sehingga kini, pihak peguambela hanya berjaya menemuramah lima individu iaitu bekas atlet negara Datuk Mumtaz Jaafar, doktor Hospital Pusrawi Dr Mohamad Osman, bekas pegawai khas Perdana Menteri Khairil Annas Jusoh, doktor Hospital Kuala Lumpur Dr Anantha Raj Daniel dan kakak Saiful, Saidati.

Karpal seterusnya menyatakan keputusan hakim tersebut adalah bertepatan dengan undang-undang malah ianya bagi mengelakkan daripada dimanipulasi pihak pendakwaraya.

"Mereka perlu datang ke sini (mahkamah). Mereka perlu mengikuti arahan. Kalau Perdana Menteri dan isteri enggan hadir, jadi mereka akan menghina mahkamah termasuk juga yang lain. Ia semudah itu.

"Saksi tidak boleh kata mereka tidak mahu kata apa-apa. Ianya menghalang keadilan. Perlu dijelaskan tidak semudah itu. Anda perlu beritahu apakah peranan kamu (saksi) sebab kalau tidak kamu dianggap menghina mahkamah dan menghalang keadilan," kata beliau lagi.

Ditanya sekiranya hakim akan diberi kepercayaan penuh untuk tidak menyebelahi mana-mana pihak, Karpal berkata, ianya bergantung kepada Zabidin untuk memperlihatkan dasar undang-undang yang dipegang beliau.

Namun berdasarkan kejadian lalu, Zabidin telahpun menghukum Anwar lebih awal dengan menyatakan Saiful adalah saksi yang relevan sebelum mendengar hujah pihak pembelaan.

Sehubungan dengan itu, Karpal memberi amaran mana-mana organisasi yang berhasrat untuk menggangu perbicaraan perlu bersedia untuk berhadapan dengan kemungkinan didakwa termasuk Gerakan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS).

"Saya serius tentang perkara ini. Jangan beri tekanan kepada hakim. Tiada alasan untuk menangguhkan perbicaraan ini dan ianya berdasarkan undang-undang," tambahnya lagi.

Peguambela sebentar tadi telah bersedia untuk memulakan sesi pembelaan dengan memanggil dua orang pakar dari Australia iaitu Dr David Wells dan Dr Brian McDonald.

Namun Timbalan Pendakwaraya Datuk Yusof Zainal Abiden memohon tempoh seminggu untuk menyediakan saksi-saksi yang ditawarkan.

Sehubungan dengan itu hakim Zabidin menetapkan 15 Ogos sebagai tarikh mahkamah memanggil semula untuk sesi pembelaan.

Dalam pada itu, Anwar yang ditemui media menegaskan tiada alasan oleh mana-mana saksi untuk tidak bekerjasana dengan peguamnya.

"Kita akan lihat sebab mereka nampaknya begitu yakin dan mereka tahu fakta. Mengapa mereka perlu menolak? Walaubagaimana pun mereka perlu berada di mahkamah dan keputusan menyatakan mereka perlu berada di sini untuk bertemu dengan peguambela.

"Ada yang mengendaikan sepertimana yang disebut Karpal sebentar tadi, kita (peguambela) cuba melengah-lengahkan. Yang memohon penangguhan ini adalah pendakwa.

"Kedua kami telah bersetuju memulakan kes pembelaan esok pagi dengan keterangan dua pakar dari Australia. Tapi mereka minta untuk menangguhkan, jadi kita akan lihat apa yang berlaku pada 15 haribulan," ujar beliau.

Anwar dituduh meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan di Kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun, 2008.

Beliau didakwa di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan boleh dikenakan hukuman 20 tahun penjara dan sebatan, jika sabit kesalahan.



No comments: