Guru MARAH, Keluar Ketika Muhyiddin BERI PENJELASAN


KUCHING: Guru-guru sekolah rendah di Sabah dan Sarawak telah menyuarakan kekecewaan mereka dengan kaedah kenaikan pangkat terbaru untuk guru yang diumumkan oleh Perdana Menteri Najib Tun Razak sempena sambutan Hari Guru Isnin lalu.

Naib Pengerusi JBKPGM, William Ghani Bina berkata kesatuan-kesatuan guru termasuk guru-guru menengah dan persatuan guru-guru besar telah bertemu semalam untuk membincangkan satu tindakan serta-merta diambil.

Menurutnya mereka akan menulis kepada Menteri Pelajaran Muhyiddin Yassin, mewakili 160,000 guru besar dan guru sekolah rendah, menyampaikan kebimbangan mereka mengenai isu tersebut.

Ghani yang juga Pengerusi Kesatuan Guru Sabah/Sarawak berkata dia telah bercakap kepada Muhyiddin sebaik sahaja selepas sambutan Hari Guru peringkat kebangsaan yang diadakan di Pusat Konvensyen Borneo di sini.

“Apa yang diumumkan pada Isnin lepas untuk guru siswazah di sekolah sahaja. Siswazah di pejabat dan dalam Kementerian Pendidikan tidak termasuk dalam pengumuman itu,” katanya.

Ramai guru yang marah dan keluar daripada sambutan Hari Guru itu ketika Muhyiddin menerangkan peluang-peluang kenaikan pangkat.

“Selepas Muhyiddin menamatkan ucapannya, saya memberitahu dia secara peribadi yang kami tidak gembira dengan ucapan beliau.


“Dia bertanya kepada saya mengapa dan saya memberitahunya kerana pakej itu hanya untuk guru siswazah sekolah menengah sahaja,” kata Ghani.


Guru-guru Kecewa

Ghani berkata kesatuan itu melihat guru sekolah rendah ialah yang 'paling penting' dalam hieraki pengajaran kerana mereka berurusan dengan tahun-tahun formatif (awal) pelajar di sekolah.

“Bagi kami, guru sekolah rendah ialah guru-guru paling penting kerana mereka ialah guru-guru paling efektif dan aktif.


“Jika mereka tidak gembira, mereka tidak akan bertugas (mengajar) dengan baik. Kedua, tiada guru mahu menjadi seorang pengetua kerana mereka hanya menerima elaun RM150.00.


“Elaun seorang Guru Besar hanya RM100.00,” tambahnya.

Ghani berkata Muhyiddin mendengar penjelasan beliau dan memberitahunya jangan risau kerana dia akan memanggil untuk satu mesyuarat.

“Tidak kisahlah jika Muhyiddin tidak memanggil mesyuarat kerana kami akan bertindak,” Ghani berkata.

Pada hari Isnin Najib mengumumkan guru terbabit dalam pengajaran dan pembelajaran (PDP) berpeluang menikmati kenaikan pangkat hingga ke gred DG54 berbanding setakat gred DG48 sekarang, mulai 1 Januari depan, selain berpeluang mencapai Gred Khas C dan ke atas sebelum bersara.

Beliau juga mengumumkan guru kini diklasifikasi kepada empat kategori iaitu Guru Biasa, Guru Kanan, Guru Wibawa dan Guru Pendeta dengan mereka yang mencapai dua kategori tertinggi berpeluang mencapai sehingga gred DG54.

“Dengan wujudnya ia akan membolehkan guru itu naik kepada gred lebih tinggi berdasarkan prestasi mereka.


"Melalui kaedah baru berkenaan, guru diklasifikasi dalam empat kategori iaitu Guru Biasa, Guru Kanan, Guru Wibawa dan Guru Pendeta dengan mereka yang mencapai dua kategori tertinggi berpeluang mencapai sehingga gred DG54 dalam tempoh 25 tahun perkhidmatan, berdasarkan kecemerlangan.” Najib berkata.

No comments: