D Tun Razak Submarine Memasuki Perairan Malaysia

D Tun Razak Submarine Memasuki Perairan Malaysia

KUALA LUMPUR, July 1 (Bernama) - KD Tun Razak,
kedua dari dua kapal selam Scorpene Tentera Laut Kerajaan Malaysia (RMN) 's , memasuki perairan kebangsaan, Kamis.

Kapal selam, yang dilancarkan oleh Raja Permaisuri Agong Tuanku Nur Zahirah pada Oct 8 September 2008, menuju pangkalan angkatan laut Lumut upacara rasmi,
homecoming Jumaat.

Upacara tersebut akan menghiasi oleh Sultan Perak Sultan Azlan Shah dan Sultan Selangor Sultan Idris Shah Sharafuddin yang juga kapten RMN-in-chief.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan TNI kepala Tan Sri Azizan Ariffin juga akan hadir.

Di kemudi oleh 31 anak kapal , KD Tun Razak, yang diambil bersempena dengan nama setelah kedua-dua perdana menteri Tun Abdul Razak Hussein, dapat mencapai kedalaman menyelam hingga 300 meter.

KD Tun Razak pulang dari Madrid selepas percubaan
laut yang berjaya. Kapal selam pertama negara itu, KD Tunku Abdul Rahman, tiba di Port Klang pada 3 September tahun lalu.

Malaysia memperoleh kedua-dua kapal selam Scorpene pada kos RM3.4 bilion pada tahun 2002 dan dibina bersama oleh des Perancis Arah Navales Jasa Konstruksi dan Sepanyol Navantia.

Kedua-dua kapal selam bertenaga diesel-kuasa akan beroperasi dari pangkalan utama mereka - di Teluk Sepanggar di Sabah.


Kekalutan mula timbul apabila terhidunya kematian model Monggolia dan kes tersebut yang melibatkan banyak pihak dan juga komisyen yang tinggi.Ianya bukan sahaja membabitkan penyiasatan terhadap P. Balasumdramanian, namun banyak pihak termsuk DCN sendiri.
Zahrain semalam menuntut SPRM supaya menyiasat individu yang menaja penerbangan Balasubramaniam dan penginapannya di London.

M
enurut Americk, Balasubramaniam menyokong sepenuhnya cadangan Zahrain.

“Wang yang akan digunakan oleh beliau bagi lawatan ke London dan penginapan hotel di sana datang dari dana yang beliau terima daripada Deepak yang diberikan oleh Rosmah, yang merupakan penaja sebenar,” katanya dalam satu kenyataan.

Sehubungan itu, Americk (kanan) berkata SPRM wajar menyiasat kedua-dua mereka.

Bala menghilangkan dirinya selepas menarik balik akuan bersumpah (SD) yang dibuatnya pada Julai 2008.

Ketika itu, belia mendakwa pembabitan adik Perdana Menteri, datuk Seri Najib Razak dan Deepak terbabit dengan penarikan akuan bersumpahnya itu.

Pada a
kuan pertamanya, Balasubramaniam mendakwa Najib yang memperkenalkan warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu kepada rakan akrabnya yang juga penganalisis politik Abdul Razak Baginda.

Balasubramaniam dijadualkan tiba di London hari ini dari destinasi yang dirahsiakan dan sepatutnya diwawancara oleh SPRM pada Isnin depan bagi melancarkan siasatan ke atas peranan Nazim dan Deepak.






Peguam Perancis di KL siasat Scorpene - Malaysiakini

Peguam Perancis mula siasat skandal perjanjian Scorpene | Free ...

Mahkamah Perancis Bongkar Kes Pembelian Kapal Selam


Siasatan baru di Perancis mendedahkan rasuah dalam pembelian kapal ...

MerdekaReview - Siasatan Mahkamah Perancis: Skandal Pembelian ...



No comments: