WALAUN TAK FAHAM. FITNAH DULU BARU CELIK.

 


Mulai 1 Januari 2025, semua 𝗽𝗲𝗿𝗸𝗵𝗶𝗱𝗺𝗮𝘁𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗱𝗶𝗮 𝘀𝗼𝘀𝗶𝗮𝗹 dan 𝗽𝗲𝗿𝗸𝗵𝗶𝗱𝗺𝗮𝘁𝗮𝗻 𝗽𝗲𝘀𝗮𝗻𝗮𝗻 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗿𝗻𝗲𝘁 yang mempunyai 𝘀𝗲𝗸𝘂𝗿𝗮𝗻𝗴-𝗸𝘂𝗿𝗮𝗻𝗴𝗻𝘆𝗮 8 𝗷𝘂𝘁𝗮 𝗽𝗲𝗻𝗴𝗴𝘂𝗻𝗮 𝗯𝗲𝗿𝗱𝗮𝗳𝘁𝗮𝗿 di Malaysia perlu memohon 𝗟𝗲𝘀𝗲𝗻 𝗞𝗲𝗹𝗮𝘀 𝗣𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿𝗶𝗮𝗻 𝗟𝗲𝘀𝗲𝗻 𝗣𝗲𝗿𝗸𝗵𝗶𝗱𝗺𝗮𝘁𝗮𝗻 𝗔𝗽𝗹𝗶𝗸𝗮𝘀𝗶 di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588).



Aku tengok ramai betul walaun yang 𝘵𝘳𝘪𝘨𝘨𝘦𝘳. Semua berhujah kononnya ini cara untuk 𝘀𝗲𝗻𝘆𝗮𝗽𝗸𝗮𝗻 𝗿𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁. Bodoh atau buat-buat bodoh, aku tak pastikan. Sebab tak jelas 𝗸𝗲𝗻𝗮𝗽𝗮 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮 𝗻𝗮𝗸 𝗺𝗲𝗿𝗼𝘆𝗮𝗻.


Yang kena ambil lesen tu 𝗽𝗲𝗻𝘆𝗲𝗱𝗶𝗮 𝗽𝗲𝗿𝗸𝗵𝗶𝗱𝗺𝗮𝘁𝗮𝗻 je. Pengguna tetap boleh guna macam biasa. Apa yang takut sangat? Cuma bezanya nanti, tak bolehlah nak kongsi 𝗰𝗲𝗿𝗶𝘁𝗮 𝗽𝗮𝗹𝘀𝘂, 𝗳𝗶𝘁𝗻𝗮𝗵 dan paling penting sekali tak boleh nak 𝙨𝙘𝙖𝙢 dan 𝗯𝘂𝗹𝗶 𝘀𝗶𝗯𝗲𝗿.


Sebab kalau buat, syarikat-syarikat penyedia ni kena bekerjasama untuk jejak mereka. 𝗗𝗮𝗵 𝘁𝗮𝗸 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗹𝗮𝗿𝗶 𝗹𝗮𝗴𝗶 𝗱𝗮𝗵. Sebab tu walaun takut sebab cerita palsu, fitnah dan buli siber ni memang 𝘇𝗶𝗸𝗶𝗿 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻.


Setiap hari kes 𝙨𝙘𝙖𝙢 berlambak kita dengar. Semua orang sakit hati. Marah. Dan mahu kerajaan kekang jenayah ini. Begitu juga dengan kes 𝗯𝘂𝗹𝗶 𝘀𝗶𝗯𝗲𝗿. Bila baru-baru ini seorang pembuli hanya didenda RM100, 𝗿𝗮𝗺𝗮𝗶 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗶𝘀𝗶𝗻𝗴.


Undang-undang untuk menghukum penjenayah dan ada. Tapi hukum tak cukup. 𝗠𝗲𝗺𝗯𝗲𝗻𝗱𝘂𝗻𝗴 itu lebih penting. Jadi inilah caranya. Yang nak marah sangat kerajaan nak bendung 𝘴𝘤𝘢𝘮 dan buli siber ni kenapa?


Aku tak takut dengan undang-undang ni. Sebab aku 𝘁𝗮𝗸 𝘀𝗲𝗯𝗮𝗿𝗸𝗮𝗻 𝗳𝗶𝘁𝗻𝗮𝗵, 𝘁𝗮𝗸 𝘀𝗰𝗮𝗺 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗱𝗮𝗻 𝘁𝗮𝗸 𝗽𝗲𝗿𝗻𝗮𝗵 𝗯𝘂𝗹𝗶 𝘀𝗲𝘀𝗶𝗮𝗽𝗮 𝗽𝘂𝗻 𝗱𝗶 𝗮𝗹𝗮𝗺 𝘀𝗶𝗯𝗲𝗿 ni. Buat apa aku nak takut? Malah aku suka sebab lebih selamat untuk anak anak aku nanti. Hanya penjenayah yang takut kepada undang-undang.


Aku sangat setuju dengan langkah ini. Kalau boleh biar nak daftar sistem pesanan internet macam Whatsapp kena 𝗴𝘂𝗻𝗮 𝗻𝗼𝗺𝗯𝗼𝗿 𝗸𝗮𝗱 𝗽𝗲𝗻𝗴𝗲𝗻𝗮𝗹𝗮𝗻. Baru susah nak scam atau ugut orang. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.



No comments: