ADA YANG RAJIN MENGULAR.. TERUTAMANYA GURU BESAR KAWASAN PEDALAMAN.

 


Kalau macam ni punya pendirian, macamana nak baiki mutu perkhidmatan awam? Bukan ke selama ni selalu kita dengar aduan yang 𝗽𝗲𝗻𝗷𝗮𝘄𝗮𝘁 𝗮𝘄𝗮𝗺 𝗽𝗲𝗺𝗮𝗹𝗮𝘀 𝗱𝗮𝗻 𝗰𝘂𝗹𝗮𝘀? Jadi inilah tindakan sewajarnya.


Sekarang ni ada penjawat awam berani buat hal sebab 𝘁𝗮𝗸 𝗽𝗲𝗿𝗻𝗮𝗵 𝗮𝗱𝗮 𝘁𝗶𝗻𝗱𝗮𝗸𝗮𝗻. Bayangkan kalau guru yang ponteng kerja berbulan pun masih tak dibuang. Sebab itu kualiti perkhidmatan awam lemah.


Kalau nak tingkatkan kualiti perkhidmatan awam, kena buat 𝗺𝗮𝗰𝗮𝗺 𝘀𝘆𝗮𝗿𝗶𝗸𝗮𝘁 𝘀𝘄𝗮𝘀𝘁𝗮. Itu akan buat mereka rasa sayang dengan kerja mereka dan 𝘁𝗮𝗸𝘂𝘁 𝗻𝗮𝗸 𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗼𝗻𝗮𝗿. Barulah akan ada penambahbaikan.


Kata Arul, 5% je. 𝗧𝗮𝗸 𝗿𝗮𝗺𝗮𝗶 𝗺𝗮𝗻𝗮. Tapi benda tak elok ni macam wabak. 𝗕𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗯𝗲𝗿𝗷𝗮𝗻𝗴𝗸𝗶𝘁 𝗷𝗶𝗸𝗮 𝘁𝗮𝗸 𝗱𝗶𝗸𝗮𝘄𝗮𝗹. Macamana nak kawal? Inilah caranya. Biar mereka rasa kesan perbuatan mereka. Baru betul.


Lagipun, kesianlah kepada mereka yang rajin. Ramai juga yang ikhlas bekerja. Bayangkan kalau yang malas pun 𝗱𝗮𝗽𝗮𝘁 𝗸𝗲𝗻𝗮𝗶𝗸𝗮𝗻 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝘀𝗮𝗺𝗮 dengan yang rajin, apa 𝘢𝘱𝘱𝘳𝘦𝘤𝘪𝘢𝘵𝘪𝘰𝘯 yang si rajin dapat? Macam tu, 𝗯𝗮𝗶𝗸 𝗷𝗮𝗱𝗶 𝗺𝗮𝗹𝗮𝘀 𝗷𝗲.


𝗔𝗱𝗶𝗹 tu bukan bermaksud beri sama rata. Tapi diberi berdasar kelayakan. Ikut kesesuaian dengan prestasi. Bagi sama banyak itu bererti menzalimi mereka yang rajin. Arul nak 𝙥𝙧𝙤𝙢𝙤𝙩𝙚 𝗸𝗲𝘇𝗮𝗹𝗶𝗺𝗮𝗻 𝗸𝗲? Guane boh?


 

Raja Gelap II 



No comments: