HA.HA...AKU RASA MELAYU PENANG PUN OK LAGI DARI KELANTAN.







 Sedih tengok naratif perkauman terus dimainkan demi politik. Keluarga mertua aku di Selangor. Aku pun selalu balik kampung mertua. Aku tengok ok je. Tak ada lagi kes Melayu tersiksa.


Cerita Melayu gigit jari la, negeri diuruskan orang lain la. Padahal segala bantuan yang diberikan oleh kerajaan negeri dinikmati oleh majoritinya orang Melayu.


Yang dapat air free, Melayu. Yang dapat insurans percuma, Melayu. Yang dapat skim mesra usia emas, Melayu. Yang dapat beli barang keperluan pada harga diskaun di jualan Rahmah, pun Melayu. Pendek kata, Melayu Selangor dapat segalanya.


Tapi di Kelantan, Melayu dapat apa? Dapat bekalan air yang keruh. Kepala paip keluar angin je tapi bill tetap kena bayar. Disuruh pula mandi di sungai belakang Tesco Kota Bharu. Jalan pun sempit! Bus stand usang. Itu yang dibanggakan?


Yang rasa penderitaan, kesusahan, kesulitan, pahit jerih semua tu siapa? Bukan Melayu? Orang Melayu di Selangor beribu kali lebih terbela dan beruntung kalau nak dibandingkan dengan Melayu Kelantan.


Melayu mana yang berundur di Selangor? Berikan fakta. Setidaknya, orang Melayu di Selangor dapat bekerja. Jabatan kerajaan pun ramai. Di Kelantan cuma keluarga pemimpin yang diterima. Apa kes?


Selangor masih di bawah jagaan orang Melayu. MB orang Melayu. Begitu juga kebanyakan exco. Malah Sultan juga masih Melayu. Apa dia nak kata Sultan Selangor tak cakna tentang orang Melayu?


Kalau nak dihitung, orang Melayu di Selangor lebih selamat, terbela dan bertuah. Sementara orang Melayu di Kelantan hidup dalam serba kekurangan, orang Melayu di Selangor hidup dengan sebegitu banyak bantuan.


Aku sebut Melayu di Selangor. Bukan hanya Melayu Selangor. Itu termasuklah orang Melayu yang bukan dari negeri Selangor. Kesemuanya dapat menikmati kemakmuran negeri secara saksama.


Tengok dulu nasib bangsa kamu di negeri sendiri. Tengok bagaimana nasib Melayu di negerimu yang diperintah oleh 100% Melayu itu dibela. Baru boleh pertikai nasib Melayu di Selangor. Guane boh?


 

Raja Gelap 


.

No comments: