Pilihan raya negeri: Bersedia untuk membuat perhitungan!(1)

 

Pilihan raya negeri: Bersedia untuk membuat perhitungan!

Pengundi perlu mengambil serius pilihan raya ini berbanding untuk tidak melibatkan diri

By

 Prema Devaraj







ANIL NETTO

Kita semakin menghampiri pilihan raya di enam negeri: Selangor, Kelantan, Negeri Sembilan, Penang, Kedah dan Terengganu.

Kesemua enam DUN telah dibubarkan: Kelantan pada 22 Jun 2023; Selangor pada 23 Jun; Kedah, Pulau Pinang dan Terengganu pada 28 Jun; dan Negeri Sembilan pada 1 Julai. Pilihan raya negeri mesti diadakan dalam tempoh 60 hari selepas pembubaran.

Kerajaan sementara kini mentadbir kesemua enam negeri sehingga kerajaan negeri baharu dibentuk selepas pilihan raya. Bersih telah mengingatkan kerajaan sementara ini supaya tidak mengumumkan sebarang keputusan atau projek utama dalam tempoh ini.

Siapa yang akan menjadi calon?

Rundingan untuk kerusi dewan undangan negeri sedang berjalan, dan ramai yang berminat untuk melihat bagaimana gabungan utama akan memperuntukkan kerusi di kalangan parti gabungan mereka.

Blok pembangkang persekutuan, Perikatan Nasional, tampaknya akan bertanding di semua 245 kerusi yang akan direbut di enam negeri, dengan 126 kerusi diperuntukkan kepada Pas, 83 untuk Bersatu dan 36 untuk Gerakan.

Bagi “kerajaan perpaduan” di peringkat persekutuan yang terdiri daripada Pakatan Harapan, Barisan Nasional dan gabungan dari Sarawak dan Sabah, Zahid Hamidi, pengerusi BN, menjangkakan kerusi dewan negeri akan dibahagikan 55% kepada PH dan 45% kepada BN.

Support the struggle to build a Malaysia based on Justice, Freedom, Solidarity:

·         Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or both

·         Make a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948

·         Make a regular pledge or periodic auto-donation to Aliran

·         Become an Aliran member

Tel: 04-658 5251 email: aliran.malaysia@yahoo.com

Di dalam keseluruhan konfigurasi ini mungkin juga ada calon dari Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan Muda.

Ada juga yang memantau perwakilan wanita: adakah parti yang rencam ini akan memastikan sekurang-kurangnya 30% daripada calon mereka adalah wanita?

Sebelum dibubarkan, enam dewan undangan negeri itu mempunyai perwakilan wanita yang rendah, menurut data yang disusun oleh penyelidik Wo Chang Xi.

Sehingga 31 Disember 2022, Dewan Undangan Negeri Selangor mempunyai 13 wanita daripada 56 ahli dewan atau hanya 23.2%. Pulau Pinang mempunyai enam daripada 40 atau hanya 15.0%. Kedah mempunyai lima daripada 36 atau hanya 13.9%. Negeri Sembilan hanya mempunyai dua daripada 36 atau hanya 5.6%.

Negeri-negeri di pantai timur lebih teruk. Dewan Kelantan hanya mempunyai dua wanita daripada 45 ahli atau 4.4% dan Terengganu pula tidak mempunyai wanita dalam kalangan 32 ahli yang dipilih (walaupun ia mempunyai seorang ahli wanita yang dilantik).

Adakah kita akan melihat sesuatu yang berbeza kali ini?

Apakah yang akan ditunjukkan oleh pilihan raya negeri?

Adakah pilihan raya negeri akan mencerminkan kepuasan terhadap prestasi kerajaan perpaduan sejak tujuh bulan lalu dan memberi petunjuk penerimaan hubungan PH-Umno?

Atau adakah kita akan melihat gelombang rasa tidak puas hati merebak di enam negeri, seperti yang dicadangkan oleh sesetengah pihak?

READ MORE:  Every vote counts, even for state elections

 

Sesetengah pihak meramalkan kerajaan perpaduan akan mengekalkan Pulau Pinang, Negeri Sembilan dan Selangor, walaupun sedikit sengit, manakala Kelantan, Terengganu dan Kedah akan kekal bersama PN.

Penganalisis lain, seperti ini, mempunyai pandangan yang berbeza.

Apa pun, keputusannya memang untuk diteka sesiapa sahaja, kerana pengundi di setiap negerilah yang akan menentukan jenis kerajaan yang mereka mahukan untuk lima tahun akan datang.

Walau apa pun, hasilnya akan menjadi penting. Parti atau gabungan yang mengawal setiap negeri akan mempunyai akses kepada dana negeri dan boleh mempromosi serta menguatkuasakan undang-undang dan undang-undang kecil (bersama-sama dengan majlis tempatan) – selagi ia tidak bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Ia memberi kesan kepada kehidupan rakyat di negeri-negeri ini. Jadi pengundi mesti mengambil serius pilihan raya negeri ini dan bukannya tidak terlibat dengannya. Mereka mesti mengelak peratusan keluar mengundi yang rendah dan keluar mengundi.

Bagaimana pengundian kali ini akan berlaku?

Hanya pada November lalu, kita semua tertanya-tanya corak para pengundi akan mengundi dalam pilihan raya umum. Adakah mereka akan melihat kepada integriti calon atau logo parti atau janji manifesto pilihan raya?

Alangkah terkejutnya kami – sekurang-kurangnya segelintir di antara kami – melihat kepada keputusan akhirnya serta pembentukan kerajaan perpaduan

Hampir tujuh bulan telah berlalu, dan kita kini melihat apa yang boleh menjejaskan pilihan pengundi dalam pilihan raya negeri. Banyak faktor akan mempengaruhi cara pengundi membuang undi, termasuk integriti calon dan keupayaan mereka untuk berkhidmat kepada pengundi mereka dengan baik. (Para ahli dewan undangan negeri yang tidak buat kerja, berhati-hati!)

Sesetengah pengundi mungkin memikirkan kestabilan kerajaan negeri dan hubungannya dengan kerajaan persekutuan.

Orang lain mungkin melihat akauntabiliti kerajaan dan pendirian anti-rasuahnya.

Pengundi berpendapatan rendah boleh mempertimbangkan jika kerajaan negeri dapat menyediakan rumah mampu milik, bantuan sosial dan perkhidmatan penting lain yang mencukupi.

Pengundi lain mungkin melakukan undi protes atas pembangunan berlebihan yang berleluasa di negeri tertentu atau kurangnya pembangunan di beberapa negeri lain. Mereka mungkin menyatakan rasa tidak senang mereka terhadap kemerosotan alam sekitar dan banjir kilat tahunan dan usaha pencegahan banjir yang lemah.

Ketidakpuasan hati terhadap kenaikan kos sara hidup, gaji yang tidak stabil dan kekurangan peluang pekerjaan yang baik juga boleh mempengaruhi cara pengundi membuang undi.





No comments: