AWAT DOK BUAT GILA APA NI KAT JKOM


 Ini kali ke 3 GM sentuh isu berkaitan J-Kom, dan kali ke 5 menyentuh Kementerian Komunikasi Digital.


Sesi dewan parlimen, ahli parlimen berbahas menyentuh isu terkait J-Kom & lantikan pegawai baru termasuklah isu bajet dan usaha J-Kom tidak terkait kpd mana2 parti. 


Penulisan beberapa hari lepas GM ada usik 2 langau yg terkait kpd agensi ini. Nah, ini isunya...


👉1. Ada pihak dalaman parti yg rapat kpd Anwar cuba install beberapa org ke dalam agensi J-Kom, tujuannya agar segala kehendaknya kelak di penuhi.  Pendek kata, cuba gunakan ruang yg ada pd agensi ini utk melobi kepada mana2 parti pimpinan politik utk tujuan lain contohnya merebut tender dan sbgnya.


👉2. Pihak satu lg yg berpejabat di Shah Alam, menjalankan operasi "pusat kajian", cuba melobi utk jadi ketua di agensi J-Kom. Paling sadis, dia minta manfaat "kereta & pemandu" khas buat dirinya sendiri !


Kalian dh maklum, sdra Mohammad Agus Yusoff telah di lantik dgn rasmi mengetuai J-Kom, sdra Syam Ghaz  & Siti Aisyah Sheikh Ismail adalah hulubalangnya. 


Apa akan berlaku jika 2 langau itu berjaya.


Sadisnya, sdra Agus yg baru sahaja mengetuai J-Kom akan di gantikan...atau jika berlaku juga usaha campuran daripada parti tertentu, sdra Agus sendiri akan meletakkan jawatan. Itu merugikan J-Kom itu sendiri.


Nah...maka di sinilah sdra Agus berkata baik di dalam wawancara media mahupun ahli parlimen berbahas, tentang tidak mahu J-Kom di pengaruhi oleh mana2 parti. Ucapannya itu adalah berdasarkan daripada 2 situasi langau ini.


Kejadah apanya minta jawatan ketua J-Kom dgn nak menggantikan sdra Agus, kemudian minta manfaat kereta & driver tapi kerja nak 2 hari seminggu? Ini kerja gila...


Untuk kerajaan perpaduan yg di pimpin sdra Anwar uruskan persepsi negatif, kita tak buleh tunggu & harap semua keadaan berubah jd baik hanya duduk di atas kerusi empuk.


Itu bodoh namanya! 


J-Kom perlukan intelektual bijak sprt sdra Mohammad Agus Yusoff dan barisan kepimpinan segar di sana perbaiki sistem dalaman & sebaran komunikasi bg menguruskan persepsi negatif terhadap perjalanan pentadbiran kerajaan.


Dan pengkarya bebas di media internet juga usah di anak tirikan. Sampai bila nak mengharapkan penulis tegar di luar sana buat kerja secara percuma. Betul, mereka menulis dgn ikhlas...tapi usahlah mempergunakan keikhlasan mereka demi kepentingan peribadi tertentu. 


Sbg contoh, ada maklumat yg di terima kos promosi kerajaan Madani di keluarkan kepada suatu pihak...kemudian pihak tersebut panggil penulis2 pusat media harapan sebarkan secara percuma. Dah la datang dgn kos perjalanan & belanja, hanya di terangkan atas pentas kemudian bawa balik senaskah buku utk menulis percuma. 


Sdra Anwar perlu melihat hal ini segera! 


Sebelum mengakhiri mlm ini...sekali lg nak di peringatkan, seandainya sdra Agus mengalah di sebabkan desakan nak install sekoq dua langau ke dalam agensi tersebut, penyebaran maklumat tidak akan kemana di tambah lg dgn kelemahan yg ada pd Kementerian Komunikasi & Digital di bawah tangan sdra Fahmi.


PH tidak akan kemana sekiranya peluang yg ada di salah guna & tidak menggunakan peluang ini sehabis baik mungkin. Ia akan lebih rosak sekiranya 2 ekor langau tersebut berjaya menggagalkan usaha perubahan demi nak capai matlamat peribadi masing2. 


Suasana di J-kom perlu berubah total menjadi lebih terkehadapan membantu negara di bawah intelektual pasukan sdra Agus. 


Cukup setakat ini.


Yang berkarya:

Gino Marvela



No comments: