Heineken Malaysia Bhd mencatat kenaikan untung bersih 30% kepada RM73.54 juta untuk suku pertama yang berakhir pada 31 Mac 2021 (Q1FY21) daripada RM56.96 juta setahun sebelumnya kerana penjualan yang lebih tinggi, pelonggaran perintah kawalan pergerakan (MCO) dan kos langkah penjimatan.
Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, kumpulan itu mencatat kenaikan pendapatan 6% kepada RM547.74 juta pada Q1 berbanding RM515.89 juta sebelumnya.
“Sebagai perbandingan, peningkatan prestasi pada Q1FY21 berbanding Q1FY20 juga dikaitkan dengan MCO pertama yang mengharuskan kumpulan itu untuk menghentikan operasi sepenuhnya dari 18 Mac 2020,” kata Heineken Malaysia.
Untuk suku yang ditinjau, pendapatan sesahamnya berada pada 24.34 sen, lebih tinggi daripada 18.86 sen setahun yang lalu.
Pengarah Urusan Heineken Malaysia Roland Bala mengharapkan persekitaran perniagaan terus mencabar, terutama dengan pengenalan MCO ketiga pada Mei tahun ini dan juga disebabkan oleh kenaikan harga komoditi di peringkat global.
“Walaupun terdapat banyak tantangan yang ditimbulkan oleh pandemi Covid-19, kami mengucapkan terima kasih kepada pekerja kami, serta pelanggan dan pengguna kami atas ketahanan mereka yang memungkinkan kami meningkatkan prestasi kami untuk Q1 2021,” katanya..