CEK HAID PELAJAR KERJA BODOH

 

NORMAN  RADZUAN


Kenapa suka mencari keaiban org...

CEK HAID PELAJAR KERJA BODOH


May be a Twitter screenshot of 1 person and text that says "Razif AR Al-Marbawi @razif_rahim Replying to @mkini_ bm jadi apa cadangan untuk memastikan pelajar perempuan tidak menipu dengan haid mereka? Translate Tweet 8:31 am 22Apr21 Twitter Web App"

Rupanya bukan satu kes tapi terlalu banyak kes dan sudah puluhan tahun ia berlaku apabila ada guru yg cek haid pelajar utk mengelak pelajar tersebut tidak solat. Lalu seorang pemuda menulis tweet dan bertanya apa cadangan utk mengelak pelajar perempuan menipu? Lalu saya ingin bertanya untuk apa disibukkan... nak tahu kaedah bagaimana ada caranya di penghujung artikel nanti.

Suka menyibuk hal org memang itulah style org kita. Sebab itulah kisah gosip di negara kita ini cukup laku. Artis mahu bercinta dgn siapa, kenapa dia putus cinta, artis berkahwin dan bercerai semua dia mahu ambil tahu dan diperbualkan sehingga ada artis merasakan privacy mereka telah diganggu. Apa dia sibuk pasal artis tu kita pun tak faham... jenis2 macam ni lah senang ditipu dgn 'zikir' Dap.

Niat guru itu bagus tapi caranya tak betul. Saya beri contoh ada kes seorang kawan perempuan mengadu dia kecewa apabila sering disindir oleh kawannya kerana tidak bertudung. Walaupun niat kawannya itu betul tapi memaksa dan mengaibkan dia dgn kawan2 yg lain itu tidak betul. Sdgkan dulu katanya mereka juga tidak bertudung.

Kita nak dakwah kena belajar tertibnya. Sb itu saya kata keluarlah 3 hari. Kita tak boleh main paksa org. Kita kena ingat mungkin ada antara kita waktu muda dulu pun tidak solat dan wanita tidak menutup aurat. Ada para pendakwah atau org2 alim dtg mengherdik kita dgn cacian atau sindiran hingga kita berasa aib? Kalau ada org itu bukan pendakwah.

Saya ada kawan yg bila saya pulang ke Semenanjung dahulu sering ikut saya ke sana sini. Dia tahu saya masa itu agresif ikut jamaah tapi dia senang dgn saya yg tidak memaksa apatah lagi kami kenalan lama. Jika tidak sudah tentu dia serik utk ikut saya ke sana sini.

Selalu saya singgah di masjid tapi dia tidak turun dari kereta. Saya tidak pernah paksa dirinya utk ikut saya solat... cukup sekadar jom solat. Tapi bila dia tidak mahu kita mahu buat bagaimana? Sekadar doakan sahaja dia dpt hidayah.

Begitu juga dulu apabila rakan krew MAS dtg ke KK dan menemui saya dan kebanyakkan mereka tidak bertudung dan bergaya tetapi saya rasa mereka selesa berborak dgn saya walaupun selalunya saya dtg bertemu mereka dgn berjubah dan kopiah kerana baru pulang dari masjid. Bukan nak cerita saya ni bagus sb dosa atau keaiban saya Allah tutup tapi nak beritahu saya belajar tertib dakwah tu utk membuat sesiapa sahaja selesa dgn kita dan tidak mengaibkan sesiapa.

Tentang guru atau bro yg menulis di tweet tu nak tahu murid tidak mahu solat... apa salahnya ambil date dia tidak solat. Paling lama seminggu dia tidak akn solat. Jika berpanjangan tidak solat maklumkan sahaja kpd ibu bapa mereka.. mungkin pelajar itu sakit haid berpanjangan. Tanggungjawab kita dah selesai. Jgn sibuk sampai nak melihat darah haid ada meraba kemaluan pelajar terbabit.

Adakah anda tidak merasakan ia seperti membuka keaiban pelajar tersebut? Tugas kita dkt dunia bukan membuka keaiban seseorang. Tugas kita menutup keaiban seseorang.

Kadang2 guru atau org agama ini nakal atau alim tak bertempat. Bila report pasal ada org bermaksiat tak sampai 10 minit laju je 4-5 org berkumpul nak serbu sambil ambil video. Kalau report org nak minta bantuan zakat dan lain2 ( asalkan bantuan ) berminggu atau berbulan baru depa dtg nak selesai.

Buat guru2 tu lebih bagus cari keperluan pelajar utk pembelajaran. Itu jauh lebih berfaedah utk pelajar2 tersebut. Kalau dia malas solat report sahaja pada ibu bapa mereka. Tugas kita dakwah pelajar tu dosa besar tak solat, berdosa menipu....Jgn ambil tugas malaikat nak catit kesalahan org sampai mengaibkan mereka.

 

No comments: