BUKAN TIADA BANGSAKU YANG BERJAYA,TETAPI UNTUK MENGUBAH KESELURUHAN ITU MEMANG PEDIH


Oleh: Miqdad Zakaria


Aku terasa sangat terkilan apabila bangun pagi sahaja,aku membaca beberapa post anak BANGSAku di media sosial mengenai tahun baru 2020.Antaranya :

- celik mata pagi ni korang dapat tengok kereta terbang x?
- tahun baru kena extend sebab pelaku video semburit belum diumumkan.
- aku ingatkan wawasan 2020 ni kita ada segala-segalanya bertaraf dunia..
- mulai pagi ini polis tidak perlu escort atuk pergi Putrajaya sebab atuk dah guna kereta terbang,tiada kesesakan lagi.

Itulah sebahagian hasil tulisan mengenai tahun baru Wawasan 2020 oleh BANGSAku sendiri..

Sekarang cuba kita lihat pula petikan tulisan seorang anak Malaysia berbangsa India dalam coretan beliau mengenai Wawasan 2020 sempena tahun baru ini :

“So pendek kata, esok bila tahun 2020 menjelma, aku dah 44 tahun. Dah ada syarikat sendiri dalam bidang teknologi, tapi masih pulun lagi sebab bidang ni kita kena terus belajar. Kerja keras ni memang dah jadi lumrah hidup aku. Anak-anak aku dah ada yang kat menara gading, maklumlah aku kahwin muda dulu. 

Padaku, Wawasan 2020 ni harus diteruskan jadi Wawasan 2050, Wawasan 2080 and sebagainnya. Sebabnya, nak capai apa pun mesti ada cabaran dan liku-liku yang harus kita rentasi. For Malaysia, our value system is our challenge. Nilai-nilai insani kita adalah cabaran kita. Nilai-nilai inilah yang kita kena pupuk pada generasi muda sekarang. Ajar diorang untuk sentiasa improve their skill sets, their knowledge, terutamanya dalam bidang sains, teknologi dan matematik. Jangan galakkan generasi muda untuk terlalu libatkan diri dalam politik sebab benda ni kena makan banyak asam garam dulu, baru paham. 

Yang paling best sekali dalam cerita ni aku rasa ialah the fact that Tun Mahathir yang mengasaskan idea ini akhirnya menjadi PM buat kali kedua dan berada di pucuk pimpinan tatkala tahun 2020 menjelma. Apa yang boleh kita belajar dari sini? Bahawa manusia yang berjaya pasti manusia yang mempunyai wawasan. 

So, inilah cerita Wawasan 2020 ku. Ceritamu macam mana pulak? “
- By Rama Prabha (Facebook Page)
31 Dec 2019

Jadi masih lagikah kita ingin memendekan akal kita..?

No comments: