KALAU TAK LEPAS RAYA, TUNGGULAH LEPAS PILIHANRAYA....KITA TETAP KENA!!



Meskipun dilaporkan Jabatan Kastam tidak pernah merujuk kepada Kementerian Kewangan serta Kabinet dalam rancangan untuk mengenakan cukai GST kepada 60 bahan makanan dan ia segera dibatalkan setelah heboh diperkatakan, tidak bermakna perkara itu tidak akan menjadi kenyataan.

Ternampak kelakar bahawa hujah pembatalan itu dikatakan selepas Jabatan Kastam merujuk kepada Kementerian Kewangan.

Bukankah Jabatan Kastam itu sendiri merupakan jabatan di bawah Kementerian Kewangan dan adakah mungkin mereka berani melakukan sesuatu perkara tanpa restu pihak atasan?

Hakikat yang harus kita sedari ialah satu lagi usaha untuk "mencekik dan memangsakan" rakyat memang sudah ada dalam rancangan pihak kerajaan.

Barangkali ini juga sebahagian daripada konsep "rakyat didahulukan" yang menjadi pegangan kerajaan.

Hanya masanya tidak sesuai untuk dilaksanakan sekarang, maka itu ia segera dibatalkan, tetapi ungkapan paling tepat ialah mungkin cuma ditangguhkan buat sementara saja.

Yang jelas, kita belum tentu selamat daripada terus "dicekik dan dimangsakan" lagi pada masa akan datang.

Untuk itu, meskipun sudah dibatalkan, kalau tidak lepas Hari Raya, pasti lepas pilihanraya nanti, pengenaan cukai kepada 60 bahan makanan itu akan dikuatkuasakan juga akhirnya.

Mencukai rakyat adalah cara paling mudah untuk mendapatkan wang oleh kerajaan sekarang. Lihat saja sebelum ini, selepas gagal mengurus kewangan negara berikutan penurunan harga minyak dan tercetusnya skandal 1MDB, lantas cukai GST yang menyebabkan rakyat menghadiahkan sumbangan RM42 bilion setahun kepada kerajaan dikuatkuasakan.

Berikutan kekurangan dana untuk mempromosi sektor pelancongan sehingga banyak pejabat Lembaga Penggalakan Pelancongan ditutup, cukai pelancongan pula diperkenalkan mulai 1 Julai depan ini.

Bila saja kekurangan dana, poket rakyatlah sasarannya.

Hanya satu yang boleh menyelamatkan kita iaitu hati-hati dengan undi yang kita ada.

Silap memberi undi, kita akan terus melidi hingga mati.

No comments: