13 penunjuk perasaan bantah pelantikan MB Perak dipenjara 10 bulan




Seramai 13 individu terlibat dalam tunjuk perasaan bantah pelantikan Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Abdul Kadir pada 2009 dijatuhkan hukuman denda RM5,000 dan 10 bulan penjara, hari ini. – Gambar fail The Malaysian Insider, 18 Mac, 2015. Seramai 13 individu terlibat dalam tunjuk perasaan bantah pelantikan Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Abdul Kadir pada 2009 dijatuhkan hukuman denda RM5,000 dan 10 bulan penjara, hari ini. – Gambar fail The Malaysian Insider, 18 Mac, 2015.    

  


























 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mahkamah Rayuan Putrajaya hari ini 
 menjatuhkan hukuman denda RM5,000 dan 10 bulan penjara kepada 13 yang terlibat dalam tunjuk perasaan membantah pelantikan Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Abdul Kadir selepas kerajaan Pakatan Rakyat (PR) dijatuhkan pada 2009.
Semua 13 penunjuk perasaan itu kemudiannya terus dibawa ke penjara untuk menjalani hukuman.


(gambar fail wrlr)

Panel 3 hakim diketuai Datuk Mokhtaruddin Baki menjatuhkan hukuman itu membuat keputusan itu dengan menolak keputusan Mahkamah Sesyen dan Mahkamah Tinggi sebelum ini.

(Gambar fail wrlr)

Mahkamah Sesyen menjatuhkan hukuman RM5,000 dan 2 tahun penjara sebelum ini manakala Mahkamah Tinggi menjatuhkan hukuman denda RM5,000 tetapi tiada hukuman penjara di samping membebaskan 3 daripada mereka.
  (gambar fail wrlr)

 Peguam tertuduh Aminudin Zulkipli berkata, memandangkan ini adalah kali kedua rayuan dibuat, agak sukar untuk membuat rayuan ke Mahkamah Persekutuan kecuali mendapat kebenaran mahkamah terlebih dahulu.
(Gambar fail wrlr)

Atas sebab itulah, katanya 13 yang didapati bersalah itu terus dimasukkan ke penjara hari ini juga.

Hakim Datuk Abdul Rahman Sebli yang membacakan keputusan itu berkata Perlembagaan Persekutuan membenarkan kebebasan berhimpun tetapi sebarang perkumpulan jadi tidak sah jika wujud rusuhan.
(Gambar fail wrlr)

Keputusan itu memberi kesan kepada mereka yang mengadakan bantahan kerana polis boleh menggunakan Kanun Keseksaan untuk menangkap dan menahan suspek untuk siasatan.

  (GAMBAR fail wrlr)

Dalam kes ini, 13 individu itu didapati bersalah mengikut Seksyen 145 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 2 tahun atau denda atau kedua-duanya.

Pihak pendakwaan membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang hanya mengenai denda RM5,000.
Terdahulu Mahkamah Sesyen menjatuhkan hukuman penjara 2 tahun kepada 13 individu berkenaan.

  (gambar fail wrlr)
 
Pada awalnya, 13 yang didakwa, namun seorang lagi yang merupakan rakyat Indonesia gagal dibawa ke mahkamah hari ini.
Oleh itu, pihak pendakwa menarik balik rayuan ke atasnya dan kekal dengan keputusan mahkamah tinggi yang menjatuhkan hukuman denda RM5,000 saja.

Mahkamah Tinggi mengekalkan sabitan tetapi menjatuhkan hukuman berbeza dengan hanya mengenakan denda kepada 10 tertuduh dan membebaskan 3 yang lain.

Tiga belas individu itu ialah Bad Latif Mansor, 48; Suhana Abdullah, 50; Mohd Faiz Mohd Arshad, 27; Zulhaizam Zulkifli, 30; Isha Riduan Ishak, 60; Adi Hilmee Mohd Nasir, 45; Mohamad Nazeer Hameed, 49; Khairul Azmi Hassan Basri, 49; Mohd Hasri Ismail, 49; Mohamed Ismail S M Abdul Kadir, 48; Idris Mohd Thaib, 49; Meor Safizal Meor Mohamed Amin, 40; dan Yusoff Jaafar, 49.
(Gambar fail wrlr)

Mereka didapati bersalah terbabit dalam Ops Bubar, perhimpunan yang dirujuk sebagai “menyertai atau terus berkumpul dalam satu perhimpunan tidak sah, walaupun tahu arahan bersurai dikeluarkan”.

Sepanjang prosiding selama 4 tahun, seramai 39 saksi pendakwa memberi keterangan sementara pihak pembelaan memanggil 22 saksi.

Sebanyak 70 eksibit dibawa di mahkamah, termasuk gambar dan rakaman video apa yang berlaku pada hari berkenaan.
Semua 13 individu terbabit didakwa selepas mereka berbaring di atas jalan masuk, membaling batu dan botol air dengan tujuan menghentikan beberapa kereta memasuki kawasan Istana Bukit Chandan, Kuala Kangsar.

  (Gambar fail wrlr)

Kejadian itu berlaku sebelum Zambry mengangkat sumpah sebagai menteri besar Perak ke-11, susulan kejatuhan kerajaan negeri DAP/PAS/PKR.

Ketika majlis angkat sumpah jawatan Zambry, sekumpulan penyokong PR membuat bantahan dengan berhimpun di jalan masuk ke Istana Bukit Chandan, Kuala Kangsar.

  (Gambar fail Wrlr)

Antaranya ada yang baring di atas jalan raya dan menghalang perjalanan Sultan Perak ke istana tempat berlangsungnya istiadat angkat sumpah jawatan itu. – 18 Mac, 2015.

No comments: