Semak Semula Subsidi IPP, Kerajaan UMNO BN Akhirnya Akur




SHAH ALAM 20 MEI : Akhirnya kerajaan pemerintah pimpinan Perdana Menteri Najib Razak akur pada desakan Pakatan Rakyat dan sekali lagi menciplak tawaran Buku Jingga, iaitu mahu menyemak semula subsidi yang diberikan kepada pengeluar tenaga bebas (IPP).

Pakatan Rakyat sebelum ini berkali- kali mendesak kerajaan pemerintah agar menarik balik subsidi IPP dan dimanfaatkan kepada rakyat marhaen yang dicengkam kesulitan hidup.

Rakyat sebelum ini dihambat dengan penarikan balik subsidi gula dan bakal berdepan dengan harga bahan bakar yang berkemungkinan untuk naik lagi, termasuk RON95.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad ketika dihubungi Tv Selangor berkata beliau menyambut baik kesanggupan kerajaan untuk menyemak semula dan mengurangkan subsidi bahan bakar kepada IPP.

Beliau menegaskan langkah menyemak semua subsidi yang diberikan kepada IPP sepatutnya dilakukan kerajaan pemerintah sejak dahulu lagi.

“Kita menyambut baik segala langkah kerajaan yang memberi kebaikan kepada rakyat. Kami telah menyatakan perlunya segala penstrukturan subsidi dibuat. Subsidi kepada IPP melibatkan jumlah yang besar dan dan signikifan,” katanya ketika dihubungi Tv Selangor.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Perdana, Datuk Seri Idris Jala memaklumkan buat masa ini IPP menikmati sebahagian besar subsidi bagi barangan berasaskan petroleum yang dibekalkan oleh kerajaan pusat dan kontrak mereka hampir luput dan subsidi berkenaan akan disemak semula.

IPP adalah entiti swasta yang memiliki kemudahan bagi membekalkan tenaga elektrik untuk dijual.

Sehingga kini terdapat 26 IPP di seluruh negara dan semua mereka menikmati pembelian harga gas dan barangan berasakan petroleum pada harga diskaun.

Pada tahun 2008, subsidi gas kepada IPP bernilai RM8.1 bilion, manakala Tenaga Nasional Bhd pula menerima RM5.7 bilion.

“Kita dah lama menyatakan perkara tersebut dan kerajaan akhirnya mendengar pandangan kami dan pandangan rakyat, itu satu kebaikkan. Tapi ia belum lagi (penarikan subsidi IPP) boleh membetulkan seluruh struktur sistem subsidi ini.

"Yang penting akhirnya, keputusan kerajaan menarik balik subsidi ataupun mengenakan cukai sama ada GST dan sebagainya ia adalah keputusan kerajaan. Jadi rakyat akan melihat, negara akan menilai segala dasar kerajaan,” katanya.

Dr Dzulkefly menambah cadangan kajian semula ini dilihat mirip kepada apa yang ditawarkan dalam Buku Jingga Pakatan Rakyat sekiranya diberi mandat memerintah Putrajaya kelak.

“Kalau dilihat cadangan Buku Jingga yang ingin mengembalikan pelbagai khazanah negara kepada rakyat. Bila rakyat minta kemudahan ada saha alasan. Bila memberikan kepada kroni, ada pula wang. Semua ini adalah jelas seperti cakap tak serupa bikin” ujarnya.

Sebelum ini, kerajaan persekutuan meciplak idea Buku Jingga dengan memberikan isentif kepada warga pendidik selain tindakan memansuhkan kutipan tol di Plaza Tol arah Cheras dan Plaza Tol arah Petaling Jaya, Lebuhraya Hubungan Timur- Barat (Metramac).

Pemansuhan tol ini dilakukan tujuh tahun lebih awal daripada tarikh sebenar dalam perjanjian konsesi yang dijadualkan 31 Mei 2018.

No comments: