Mahathir : Kaum Cina Kurang Yakin BN Untuk Raih Kekayaan













SHAH ALAM 19 MEI : Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mendakwa sokongan kaum Cina untuk Barisan Nasional berkurangan kerana kurang yakin kemampuan parti itu untuk “meraih kekayaan.”
Jika mereka (kaum Cina) nampak peluang mereka meraih kekayaan agal berkurangan, tidak mustahil mereka akan menolak parti pemerintah, Mahathir dipetik sebagai berkata oleh Berita Harian.
“Apabila ada pihak membangkitkan isu kaum, mereka akan tertarik. Namun, kalau kerajaan bijak membangunkan ekonomi dan mengagihkannya kepada mereka serta kaum lain, saya fikir mereka akan sokong," kata Mahathir dalam temubual ruangan 'Sembang Bersama Che Det.
Ini bukan kali pertama Mahathir menggambarkan kaum Cina sebagai kaum yang terlalu mementingkan peluang ekonomi sebagai paksi kesetiaan mereka kepada sesebuah parti politik.
Bagaimanapun andaian Mahathir itu meleset dan contoh terbaik adalah pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini.
Pilihanraya bulan April itu menyaksikan pengundi Cina menolak Barisan Nasional di hampir semua kerusi bandar walaupun mereka diberi pelbagai sogokan oleh Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud.
Keputusan itu mencerminkan kesungguhan pengundi Cina memberi keutamaan kepada isu-isu moral, rasuah dan penyelewengan kuasa yang membayangi kerajaan BN sekian lama.


Dalam wawancara itu, Mahathir turut mendakwa golongan pembangkang bersikap kasar dan sentiasa mengecam Kerajaan terutamanya di Pulau Pinang.


“Di Pulau Pinang pula mereka begitu berkuasa. Mereka percaya cara ini memang menarik kerana di mana saja, kerajaan dikecam. Jadi mereka berpendapat kalau kerajaan diserang bertubi-tubi, ada kemungkinan mereka boleh menang dan memerintah, jadi tidak hairanlah mereka guna pendekatan yang kasar ini,” kata beliau.
Meskipun menjadi penaung Perkasa yang disifatkan golongan pelampau, Mahathir menasihati kerajaan sekarang supaya bersikap adil kepada semua kaum.

“Kalau kita tidak beri pertimbangan kepada semua kaum secara adil, maka negara ini tidak akan menjadi stabil,” tegas beliau.

No comments: