MP Sungai Siput Dan 13 Penduduk Ditahan





IPOH 13 APRIL : Niat seorang ahli parlimen dan wakil penduduk mahu menyerahkan memorandum kepada Menteri Besar Perak bersabit masalah setinggan yang membelenggu penduduk kawasan Buntong dan Kampung DBI yang berlarutan hampir 14 tahun tidak kesampaian apabila mereka ditahan polis.


13 wakil penduduk dan ahli parlimen Sungai Siput, Dr D Jeyakumar ditahan polis di hadapan Bangunan Perak Darul Ridzuan ketika Sidang Dewan Undangan Negeri Perak sedang berlangsung.

Wakil penduduk yang hanya menunggu di luar bangunan untuk menyerahkan memorandum berkenaan kepada Datuk Seri Zambry Kadir bagaimanapun dikejutkan dengan kehadiran ramai anggota polis dan trak FRU sehingga menyebabkan keadaan bertukar kelam kabut.

Dalam insiden itu 14 telah ditahan ditahan termasuk wanita.

Polis memberi alasan penahanan itu dibuat kerana menganggu ketenteraman awam.

Dr Jeyakumar ketika dihubungi Tv Selangor petang ini mengesahkan beliau bersama yang lain masih ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh.

Jelas beliau, mereka yang ditahan adalah penduduk setinggan Bandaraya Ipoh yang ingin menuntut janji Zambry bahawa penduduk yang menghuni kawasan setinggan lebih dari 10 tahun akan diberi hak milik tetap atau dipindahkan ke rumah kos rendah.

“ Zambry telah kata mana-mana kawasan setinggan di tanah kerajaan lebih 10 tahun harus diberikan kepada penduduk, dia kata kena bagi. Itu (yang) dia kata kepada mereka. Orang-orang ini sudah 20 ke 30 tahun di kawasan itu, jadi teruskan lah. Bagilah.

“ Masalahnya kawasan DBI ada penghuni lama merupakan keluarga kepada bekas pekerja dulu, mereka sudah bersara tetapi kerana mereka ini miskin mereka tak dapat keluar, mereka sudah pindah rumah dekat kuaters mereka. Pada 60-an Seenivasagam beri kebenaran bina kuaters tetapi sekarang kerajaan hendak membangunkan kawasan itu dan mahu usir orang-orang ni keluar. Sejak 1998 sudah buat tuntutan kepada kerajaan minta untuk tanah gantian, lot rumah atau skim rumah kos rendah.

" Walaupun ada beberapa janji tetapi sampai sekarang tak ada apa-apa yang konkrit. Itu masalahnya. Setiap Menteri Besar ada janji, nak bagi tanahklah nak buat rumah kos murahlah,"tambahnya lagi.

No comments: