DENGAN DUIT TAK SEBERAPA,RAKYAT MALAYSIA AKAN MEMBELI SAKAN

Oleh: wrlr
ilutrasi:Malaysiakini


Bajet semalam bukan sahaja memberikan peluang untuk rakyat membeli belah , malah menukar gaya hidup bilaman kerajaan menurunkan cukai talifon bimbit dan juga barangan import .Ini menjadikan golongan rakyat Malaysia terutamanya golongan muda sebagaimana kerajaan mahu menarik golongan muda untuk menyokong mereka.

Barangan yang dibeli nanti bukan sahaja mampu menaikkan gaya hidup , malahan ianya akan menjadikan golongan mampu beli ini mendapat apa yang dihajati kerana harganya murah-murah belaka.

Oleh yang demikian harga tersebut, termasuk pewarna rambut,bag tangan,kasut tumit tingi, baju dalam dan seluar dalam akan menjadi barangan pilihan utuama rakyat Malaysia berbanding barangan dapur yang semakin melonjak naik termasuk harga petai,belacan,gula,kicap.sabun mandi,syampoo serta barangan pengguna lainnya.


Malah dalam beberapa komen yang sudah tentunya golongan remaja, dalam utusan Malaysia..mengambarkan betapa kerajaan begitu prihatin dengan keperluan wanita,remaja, dan juga golongan muda dimana kasut,pewarna rambut,bag tangan,baju baik luar dan dalam , minyak wangi berbanding minyak masak , walaupun Malaysia pengeluar minyak masak, yang dilihat bahawa ianya adalah sebagai satu modal tambahan bagi menarik golongan muda menyokong kerajaan.


Beberapa pakar ekonomi juga menyatakan bahawa Najib membentangkan belanjawan selamat menjelang pilihanraya , malahan ianya juga dikatakan memberikan sebanyak 111 juta kepada projek isteri beliau dan dengan itu melupakan keperluan asas yang sepatutnya dionikmati oleh rakyat Malaysia.


Untuk menghadapi cabaran ekonomi semasa, negara memelukan pelaburan luar yang susutsusut 81 peratus iaitu RM4.43 bilion pada 2009 berbanding RM23.47 bilion yang diterima pada 2008.


Malahan, cukai perkhidmatan sebanyak 6 % berbanding 5 % sebelum ini dilihat dengan mata kasar bahawa kerajaan tidak menghiraukan tekanan yang di hadapi rakyat keseluruhanya.Negara jiran tetanga dilihat berjaya mengatasi Malaysia seperti Indonesia,Singapura,Thailand malahan Vietnam yang berjaya keluar dari kemelut kemerosotan ekonomi.

Dengan tidak adanya inisiatif membenteras rasuah, mengurangkan harga petrol,mengurangkan cukai pengguna dan barangan domesatik terutamanya keperluan asas rakyat, maka tahap ekonomi berpendapatan tinggi sebenarnya hanya impian kosong kerajaan Bn melihat rakyat hidup dengan lebih selesa.

Keutamaan membina banggunan pencakar langit dilihat sebagai satu pelaburan yang tidak menguntungkan, malahan jika ianya di jadikan sebagai asas kepada pengurangan cukai dan juga usaha menarik pelabur dilihat sebagai usaha kerajaan meringankan beban rakyat.Tiada sebarang subsidi atau inisiatif untuk mengurangkan barangan penguna, mlahan ianya dilihat sebagai usaha mengaut "keuntungan yang belum terlaksana" di bawah budget 2011 selain untuk menarik pengundi semata-mata.

Projek mega yang disebut oleh Najib dalam pembentangan bajet 2011, ialah projek pembangunan Warisan Merdeka di kawasan Stadium Merdeka dan Stadium Negara membabitkan pembinaan menara setinggi 100 tingkat bernilai RM5 bilion, transit beraliran berkapasiti tinggi (MRT) bernilai RM40 bilion dan juga projek Perkongsian Awam Swasta (PPP) bernilai RM12.5 bilion di mana kerajaan akan menyediakan dana fasiliti berjumlah RM1 bilion. Apabila di tanya beliau dengan senanbg hati menjawab "seba kita mampu lakukan, maka kita lakukan"

Apabila rintihan rakyat mengenai harga barangan yang meningkat di kemukakan, alasannya"kita akan pantau harga barangan agar tidak melonjak" Inilah jawapan sebenarnya apabila harga kicap mula naik di pasaran....Mungkin Najib tak makan kicap...

No comments: