๐—”๐— ๐—”๐—ก๐—”๐—ง ๐—›๐—”๐—๐—œ ๐—›๐—”๐——๐—œ ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐˜€๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฏ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐—ฎ๐—ธ๐˜‚ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐˜€๐˜๐—ถ๐˜„๐—ฎ ๐— ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—น๐—ถ:


 ๐—”๐— ๐—”๐—ก๐—”๐—ง ๐—›๐—”๐—๐—œ ๐—›๐—”๐——๐—œ ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐˜€๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฏ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐—ฎ๐—ธ๐˜‚ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐˜€๐˜๐—ถ๐˜„๐—ฎ ๐— ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—น๐—ถ:



“Saudara-saudara sekelian percayalah, Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.

Percayalah saudara-saudara sekelian, Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. ๐—•๐—ฒ๐—ฟ๐—ด๐—ฎ๐—ป๐˜๐˜‚๐—ป๐—ด๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ธ๐—ถ๐˜๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—”๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป (๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฝ๐—ถ) ๐—ฝ๐˜‚๐—ฎ๐—ธ-๐—ฝ๐˜‚๐—ฎ๐—ธ ๐—ถ๐—ป๐—ถ ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ ๐—ธ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚ ๐—ธ๐—ถ๐˜๐—ฎ ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ถ ๐—บ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐˜„๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐˜‚๐—ฎ๐—ธ-๐—ฝ๐˜‚๐—ฎ๐—ธ ๐—ถ๐—ป๐—ถ (๐—จ๐— ๐—ก๐—ข), ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ถ ๐—ธ๐—ถ๐˜๐—ฎ ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐˜€๐˜†๐—ฎ๐—ต๐—ถ๐—ฑ.”


๐—จ๐—–๐—”๐—ฃ๐—”๐—ก ๐—”๐—ญ๐—›๐—”๐—ฅ ๐—œ๐——๐—ฅ๐—จ๐—ฆ


"Parti PAS, teruskan perjuangan, tingkatkan lagi kekuatan minda dan ruh kita dalam perjuangan. Ingat, jangan takut makhluk, jangan takut pemerintah kerajaan raja besar mana pun, kita nak duduk dalam keadaan, ๐—ฎ๐—ธ๐˜‚ ๐—ป๐—ฎ๐—ธ ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ถ ๐˜€๐˜†๐—ฎ๐—ต๐—ถ๐—ฑ ๐˜€๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐—ฝ๐˜‚๐—ป ๐˜๐—ฎ๐—ธ ๐—ฎ๐—ฝ๐—ฎ, ๐˜๐—ฎ๐—ฝ๐—ถ ๐—ฎ๐—ธ๐˜‚ ๐—ป๐—ฎ๐—ธ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ด๐—ฎ๐—ธ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—œ๐˜€๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฏ๐˜‚๐—บ๐—ถ ๐—”๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต ๐— ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜†๐˜€๐—ถ๐—ฎ ๐—ถ๐—ป๐—ถ"


๐—›๐—”๐——๐—œ๐—ง๐—› ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—ž๐—˜๐—ก๐—”๐—”๐—ก ๐— ๐—˜๐— ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—œ ๐—™๐—”๐—ง๐—ช๐—” ๐—ฌ๐—”๐—ก๐—š ๐— ๐—˜๐— ๐—•๐—จ๐—ก๐—จ๐—›


Seorang sahabat mengalami luka di kepala, kemudian dia mengalami mimpi basah (iaitu junub). Dia bertanya kepada sahabat yang lain adakah dibenarkan baginya untuk bertayamum sahaja kerana keadaannya. 


Namun, sahabat-sahabat lain berkata bahawa dia perlu mandi wajib. Walaupun dia bimbang akan kesan mandi itu pada luka di kepalanya, dia tetap mandi seperti yang diarahkan. 


Akibatnya, dia meninggal dunia kerana mandi tersebut memperburukkan keadaan lukanya.


Apabila berita ini sampai kepada Rasulullah SAW, baginda bersabda:


ู‚َุชَู„ُูˆู‡ُ ู‚َุชَู„َู‡ُู…ُ ุงู„ู„َّู‡ُ، ุฃَู„َุง ุณَุฃَู„ُูˆุง ุฅِุฐَุง ู„َู…ْ ูŠَุนْู„َู…ُูˆุง، ูَุฅِู†َّู…َุง ุดِูَุงุกُ ุงู„ْุนِูŠِّ ุงู„ุณُّุคَุงู„ُ"


"Mereka telah membunuhnya, semoga Allah membinasakan mereka. Tidakkah mereka bertanya jika mereka tidak tahu? Sesungguhnya penyembuh bagi kejahilan adalah bertanya."


(Hadith riwayat Abu Dawud, no. 336, Sunan Abi Dawud, dan al-Darimi)



No comments: