ANTARA PERMOHANAN MAAF DAN KOMPETENSI DUN MENGGUBAL ENAKMEN SYARIAH.




Che Ibrahim


Memohon maaf adalah sifat terpuji, orang kata baik mengalah dari dok keras keng.


Apa yang mustahak, Jkuasa Mengkaji Kompetensi Dun dalam menggubal undang undang/enakmen syariah amat penting dan wajib dianggotai oleh pakar pakar perundangan yang merentasi dan dilihat bebas dari sentimen kaum dan agama. 


Jkuasa ini pada hemat saya bukan untuk mengkaji syariah Islam, tetapi untuk mempastikan enakmen syariah yang digubal di peringkat Dun tidak melangkaui bidangkuasa Mahkamah Syariah dan tidak bercanggah dengan Perlembagaan Negara terutama di sudut bidangkuasa jenayah. 


Enakmen Syariah bukan bermaksud semua kesalahan kesalahan syariah perlu dikanunkan dan dijadikan satu undang undang. Bukan semua maksiat atau perkara mungkar perlu dikanunkan sebagaimana bukan semua kesalahan syariah menjadi bidangkuasa mahkamah syariah. 


Ada kesalahan kesalahan syariah seperti tidak solat, sengaja atau enggan menunaikan haji, tidak membayar hutang, tidak berpuasa, melakukan umrah berkali kali dengan mengabaikan tanggungjawab lain, walaupun perbuatan ini salah di segi hukum syarak, tetapi tidak ada undang undang yang mengatakan ianya satu perbuatan jenayah yang boleh didakwa di mahkamah.


Begitu juga ada yang syariah anggap tidak salah seperti poligami tanpa kebenaran mahkamah, cerai di luar mahkamah, kahwin luar negara, walaupun tidak ada nas syariah yang melarangnya, tetapi ianya dianggap satu kesalahan jika dilakukan tanpa kebenaran mahkamah atau upacaranya bercanggah dengan enakmen syariah. 


Adapun kesalahan kesalahan seperti merompak, membunuh, mencuri, rasuah dan banyak lagi perbuatan jenayah lain, walaupun Islam mengharamkannya, tetapi kesalahan kesalahan itu di luar bidang kuasa mahkamah syariah, tidak boleh dimasukkan dalam enakmen syariah.


Situasi situasi inilah memerlukan kepada pakar pakar perundangan untuk membincangkannya. Ianya bukan bertujuan untuk mengubah hukum syarak atau campurtangan dalam isu isu agama, tetapi bagi mempastikan enakmen enakmen syariah yang diluluskan adalah dalam kompetensi mahkamah syariah dan tidak bercanggah dengan undang undang Persekutuan.


Adalah amat keterlaluan jika ada pandangan supaya adanya pakar bukan Islam menganggotai Jkuasa ini ditafsirkan sebagai menganggu atau campurtangan dalam pengurusan Islam. Adakah kita sedang menuju kepada sebuah negara yang mengunci mulut warganegara bukan Islam dari menyebut kalimah Allah dan perkataan Islam sedangkan Rasulullah saw sendiri menggunakan "penunjuk jalan" seorang musyrikin Mekah ketika hijrah ke Yasrib????



No comments: