ROHINGYA BINA PORT KEGANASAN?







VIDEO TIADA KAITAN DENGAN CERITA


Aku tertengok/terpandang/termenonton video pendek budak-budak Rohingya sambil bercakap Melayu menunjukkan mereka sedang isi peluru ke dalam magazine pistol. Dalam percakapan mereka, seolah-olah mengugut orang yang melihat video/live video berkenaan.
Imej mungkin mengandungi: skrin Aku tak pasti pistol jenis apa, tapi katanya Magnum. Bila fikir balik, itupun sudah memadai yang aktiviti puak Arakan di Malaysia jauh dari yang sepatutnya seseorang yang status "pelarian" lakukan di negara yang mereka tumpang tinggal.

Mereka sudah membina port keganasan dengan menunjukkan kekuatan!

Nak tumpang boleh, cuma jangan sampai menimbulkan rasa tidak puas hati penduduk tempatan. Apa yang sepatutnya kita lawan ialah negara asal mereka datang. Myanmar tidak mengaku puak Rohingya sebagai rakyat yang sah, sementara Bangladesh yang menyediakan penempatan kepada pelarian itu pun tidak diperdulikan mereka.

Tekanan sepatutnya diberikan kepada Myanmar. Kuasa pemerintah Malaysia sangat mustahak dihalakan kepada pemimpin Mayanmar. Negara itu masih dalam Asean dan tidak harus dibiarkan mereka lepas tangan.

Kenapa Rohingya lari dan suka masuk ke Malaysia? Siapa yang info? Siapa yang uruskan mereka hanyut hingga kemari?

Mesti ada kira-kira tu...!

Sekadar pemerhatian aku
Aim 😎

📷 Aku cuma ada pistol manik tembak cicak 😅

No comments: