DIMANAKAH SILAPNYA.KELUH ANAK MUDA



Ada seorang anak muda, usia 20 tahun, mengaku tak ikut sangat perkembangan politik, tapi hairan dengan parti2 Pakatan Harapan. "Dulu masa BN perintah negara,  parti Umno tetap menonjol dan pemimpinnya dikenali, tapi sekarang berbeda, PH ambil alih kerajaan, tapi pemimpin2nya, misalnya dari Bersatu dan Parti Amanah, langsung tak menonjol," kata anak muda ini.

"Di bawah PH, ia tak mahu salahguna media kerajaan untuk kepentingan politik kepartaian," jawab saya bersahaja.

"Tak perlu pun buat live program parti seperti perhimpunan agung macam Umno dulu, tapi kita nak tahu juga sikap politik parti2 PH dalam isu2 penting," jawabnya.
Dia kemudian tanya saya, pemegang2 jawatan penting Amanah.

"Patutlah, semua pimpinan utama dan wakil rakyat Amanah sibuk dengan tugas rasmi kerajaan. Mana ada masa nak bagi perhatian isu2 di luar bidang kerja masing2," respons perlahan, macam tak puas hati.

Dari 11 ahli Parlimen Amanah, 9 + seorang senator ada jawatan penting dalam pentadbiran kerajaan; 5 dalam Kabinet, 5 timbalan menteri.

Di peringkat negeri, seorang ketua menteri dan kira2 13 exco kerajaan negeri, serta 2 speaker.

Jawatan penting parti Amanah seperti presiden, timbalan presiden, naib2 presiden, setiausaha agung, bendahari, pengarah komunikasi, pengarah strategik, pengarah pilihan raya, setiausaha organisasi, semua sibuk dengan tugas rasmi kerajaan.

"Memang itu cabaran semua parti pemerintah, tapi pandai2lah agihkan tugas, lantiklah pengurus2, takkan itu nak jadi alasan bodoh," marah anak muda itu.
Saya terdiam😣


No comments: