BELUM SAMPAI MASA ,SAYA HANYA MAHU MEMBANTU TUN MELANCARKAN PENTADBIRAN KERAJAAN PH

Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau tidak mahu menggantikan isterinya sebagai timbalan perdana menteri, susulan pilihannya bertanding di Port Dickson untuk kembali ke Parlimen ketika timbul dakwaan nepotisme terhadap ahli keluarganya.
Presiden PKR itu berkata, beliau tidak memilih kerusi Parlimen Pandan yang disandang isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail kerana beliau ialah timbalan perdana menteri.
“Siapa yang akan jadi timbalan perdana menteri? Jika saya menang, saya tidak mahu jadi timbalan perdana menteri. Saya sudah beritahu Tun Dr Mahathir Mohamad.
“Saya akan tunggu giliran saya, kemudian baru saya ambil alih. Itu pendirian saya. Beliau tidak boleh mengosongkan kerusi itu,” katanya dalam Dialog Anak Muda bersamanya di sini, hari ini.
Pada 12 September lalu, Ahli Parlimen Port Dickson, Datuk Danyal Balagopal Abdullah mengumumkan peletakan jawatan untuk memberi laluan kepada Anwar bertanding di kerusi itu.
Tindakan itu dikritik penyokong dan penentang Pakatan Harapan (PH) dengan ramai yang mempertikaikan kenapa Wan Azizah dan anak sulung mereka, Nurul Izzah tidak mengosongkan kerusi masing-masing.
“Saya tidak memandang mudah mana-mana perkara, anda perlu kerja keras, anda perlu bertemu rakyat dan berikan penjelasan, lumrahnya anda tidak mendapat sokongan 100% pengundi, tetapi adalah penting untuk anda sedari kami hanya menawarkan diri sebagai calon.
“Oleh itu, bagi mereka, anda mungkin dikenali dan diterima di tempat lain, tetapi apa yang penting adalah sokongan daripada Port Dickson. Tiada yang pasti. Saya perlu bekerja keras.”
Katanya, satu daripada cabaran ialah menjelaskan kepada pengundi kenapa beliau memilih Port Dickson.


No comments: