BERSIH 2.0 : Pak Samad Sedia Beri Keterangan Di Mahkamah

KUALA LUMPUR 27 JUN : Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said hari ini memberi keterangan dan disiasat di bawah Akta Hasutan 1948 Seksyen 4 (1) dan Seksyen 27 (5) Akta Polis 1967.

Bagaimanapun A. Samad Said yang lebih mesra dipanggil sebagai Pak Samad kelihatan tenang sahaja dan menyatakan beliau bersedia memberi keterangan jika didakwa di Mahkamah kelak.

"Saya cuma diambil keterangan mengapa saya hadir membaca puisi di pelancaran Bersih 2.0 dan saya beri jawapan saya akan jelaskan bila dipanggil ke Mahkamah nanti. Saya tak kata apa-apa jadi sebarang kata-kata akan dijelaskan di mahkamah nanti, "kata beliau di hadapan wartawan selepas memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi hari ini.

Semalam, beliau menemui sebuah notis yang dimasukkan ke tingkap rumahnya untuk hadir memberi keterangan kerana bacaan sebahagian puisi beliau "Unggun Bersih" ketika Pelancaran Bersih 2.0 19 Jun lalu.

Seksyen 4 kurungan 1 menyatakan kesalahan Mana-mana orang yang melakukan atau cuba melakukan, atau membuat apa-apa persediaan untuk melakukan, atau berkomplot dengan mana-mana orang untuk melakukan, apa-apaperbuatan yang mempunyai kecenderungan menghasut, atau, jika dilakukan, akan mempunyai kecenderungan menghasut.

Jika didakwa Pak Samad berhadapan dengan hukuman didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

Bagaimanapun Pak Samad terus mempertahankan Bersih sebagai gerakan yang baik dan membawa perubahan Positif kepada negara.

"Sangat salah untuk menyatakan gerakan ini (Bersih) akan memporak-porandakan. Saya fikir gerakan ini untuk membantu tumbuhkan suasana lebih bagus dan sepatutnya disokong dan bukan dibanta, "kata beliau.

Pak Samad diiringi oleh dua peguam NGO Lawyers For Liberty iaitu N Surendran dan Fadiah Nadwa Fikri.

Menurut Surendran soalan yang dikemukakan kepada Pak Samad berunsur pelik dan cuba mengaitkannya dengan politik.

"Ini kali pertama Sasterawan Negara dipanggil polis dan disoal-siasat semata-mata kerana baca puisi yang merdu.

"Soalan yang ditanya juga pelik seperti 'Dari mana dia mendapat anugerah Datuk, adakah dia dibayar untuk baca puisi itu, dan adakah ia didokong oleh parti politik," kata Surendran.

Malah Surendran dan Fadiah turut diberikan notis 111 untuk memberi keterangan pada keesokan hari kerana hadir ke pelanmcaran bersih 19 Jun lalu.

Turut memberi keterangan hari ini ialah Pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan.

No comments: