Jangan Sampai Nasib Rakyat Sarawak Sama Macam Bangladesh







KUCHING 1 APRIL : Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata negeri Sarawak yang kaya amat jauh bezanya dengan keadaan negara Bangladesh yang dilanda kemiskinan.

Bagaimanapun negeri Bumi Kenyalang ini akan mengalami nasib sama sekiranya pemimpin Barisan Nasional dibenarkan terus merompak hasil mahsulnya.

Oleh yang demikian, Anwar yang juga Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat mahu rakyat Sarawak mengambil iktibar daripada kebangkitan rakyat di negara Mesir dan Tunisia yang telah menumbangkan penguasa zalim dan rasuah.

" Dunia semua sudah tolak kalau pemimpin itu ambil kekayaan,banyak susahkan rakyat, negeri kaya tetapi rakyat miskin, semua sudah tukar kerajaan, Indonesia sudah tukar, Mesir dan Tunisia pun sudah tukar, tinggal Sarawak sahaja yang belum," kata Anwar pada majlis pertemuan dengan masyarakat Melayu di Kampung Bako dalam kawasan Dewan Undangan Negeri Demak Laut, malam tadi.

Menurut Anwar lagi, dengan adanya persaingan sengit dari Pakatan Rakyat pada pilihanraya negeri Sarawak pada 16 April ini, diharap ia mampu mengubah landskap politik di negeri ini.

" Ini sarawak bukan Bangladesh, sebab apa saya kata Sarawak sebab minyak gas untung banyak, setahun untung berlion ringgit. Kalau sesebuah negara untung satu tahun minyak RM80 ribu juta ringgit, tapi di sini? Ini sahaja yang kita minta, jadi kita akan tonjolkan calon Keadilan di sini, bagi lah peluang, biar dia (BN) rasa tergugat sikit,"katanya lagi.

Sarawak tegas Anwar, memerlukan wakil rakyat yang benar-benar memperjuangkan hak rakyat dan bukannya seperti BN.

" Ini duduk di Dewan, kita hendak ambil tanah di Demak Laut,sokong! Kita hendak ambil balak,sokong! Itu tak payah belajar.

" Nak jadi wakil rakyat Barisan Nasional senang, dia guna 2 perkataan, yang pertama, saya sokong, ambil tanah saya sokong! Ambil kontrak saya sokong.

" Di parlimen tenggok kita gugat, sebab itu saya kena gantung. Saya Ketua Pembangkang tak boleh masuk parlimen. Saya Ketua Pembangkang tak boleh masuk Parlimen anda tahu sebab apa? Sebab saya cakap soal minyak naik, harga barang naik, dia tak mahu kita cakap macam itu. Dia nak orang Barisan Nasional cakap sokong minyak naik," kata Anwar lagi.

No comments: