TIADA TEKANAN UNTUK HENTI BICARA KES NAJIB – PMX

 

PERBICARAAN kes rasuah bekas perdana menteri Najib Razak yang sedang dipenjarakan akan diteruskan kerana tiada tekanan daripada mana-mana pihak untuk menghentikannya, kata Perdana Menteri Anwar Ibrahim, lapor New Straits Times.

Anwar berkata, walaupun Umno menjadi sebahagian daripada kerajaan perpaduan, tiada tekanan untuk campur tangan dalam kes 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

“Najib masih menjalani perbicaraan besar sekarang atas tuduhan rasuah. (Sebahagian daripada kerajaan perpaduan) gabungan dari partinya, tetapi tiada tekanan kepada saya untuk menghentikan perbicaraan kes yang sedang berjalan,” katanya dalam temu bual dengan Sami Zeidan dari Al Jazeera.

Najib, 70, menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan rasuah berjumlah RM2.3 bilion milik 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah yang sama.

Anwar menjawab kritikan bahawa reformasi ekonomi dan demokrasi kerajaannya telah perlahan tetapi memberi tumpuan kepada menstabilkan gabungan itu daripada menyiasat orang berkuasa kerana rasuah.

Katanya, bukan mudah untuk membetulkan isu berdekad-dekad dengan hanya berkuasa selama setahun setengah.

“Kita telah melihat percubaan pada masa lalu, malah di Eropah Timur, di mana negara-negara berkobar-kobar untuk menjejaskan pembaharuan pantas, akhirnya menjadi bencana kepada ekonomi dan persediaan politik.

“Dalam kes kita, bertentangan dengan hasutan pembangkang ini, apa yang paling penting ialah tadbir urus.

“Apa yang kami berjaya lakukan adalah untuk memeriksa penyalahgunaan oleh pemimpin dan anggota kabinet daripada membazirkan kekayaan melalui rundingan terus, tender bernilai berbilion-bilion dolar. Kami telah menghentikannya,” katanya. – 19 Mei, 2024.

 

No comments: