INILAH SEBABNYA MALAYSIA ADA KEMENTERIAN EKONOMI, KEM. DIGITAL DAN USAHAWAN DESA DIAJAR MENIAGA ONLINE DI TEMPAT MASING2.





 Usaha ini dimulakan melalui KPWD. Apa puak KHAWARIJ tahu? Kerja nak fitnah je.


Rafizi Ramli yg usahakan Ekonomi Digital sbb ekonomi masa depan berkembang ke arah tu. Skrg pun dah berbillion nilainya. Tu pun Puad Zarkashi yg dengki dan puak KHAWARIJ dok kutuk Rafizi?


Sbbtu Indonesia mengharamkan perniagaan dlm TikTok sbb ramai peniaga yg tidak menggunakannya terkesan. Ini BUKAN sbb Rakyat tak berbelanja atau tak mampu membeli di kedai2 seperti di Jalan TAR. KHAWARIJ MENIPU...!!


-Zus Din 

06042024

********

Aku tertarik bila ditulis 𝗷𝘂𝗮𝗹𝗮𝗻 𝗥𝗠200 𝗷𝘂𝘁𝗮 𝗽𝘂𝗻 𝗺𝗮𝘀𝗶𝗵 𝘁𝗮𝗸 𝗺𝗮𝘀𝘂𝗸 𝗿𝗮𝗻𝗸𝗶𝗻𝗴 𝘁𝗼𝗽 10 𝗱𝗶 𝗧𝗶𝗸𝗧𝗼𝗸. Sebab apa?


Sebab heboh pakar dan perasan pakar cakap konon ekonomi lemah sebab tu banyak kedai yang jualan mereka 𝗺𝗲𝗿𝗼𝘀𝗼𝘁. Tapi data ini tunjukkan sebaliknya.


Jadi sebenarnya rakyat kita 𝗺𝗮𝘀𝗶𝗵 𝗯𝗲𝗿𝗯𝗲𝗹𝗮𝗻𝗷𝗮. Cuma mereka tak berbelanja secara 𝗸𝗼𝗻𝘃𝗲𝗻𝘀𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹 lagi. Dah ramai yang beralih kepada cara 𝗮𝘁𝗮𝘀 𝘁𝗮𝗹𝗶𝗮𝗻 (𝘰𝘯𝘭𝘪𝘯𝘦).


Yang suram adalah perniagaan konvensional. Mereka kehilangan pelanggan. Jadi bukan ekonomi jatuh tapi 𝘁𝗿𝗲𝗻𝗱 𝗺𝗲𝗺𝗯𝗲𝗹𝗶 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗯𝗲𝗿𝘂𝗯𝗮𝗵.


TikTok shop menawarkan lebih banyak pilihan dengan 𝗵𝗮𝗿𝗴𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗺𝘂𝗿𝗮𝗵. Kedai konvensional kalau nak kekal relevan, kena ikut trend semasa.


Kalau kata rakyat hidup susah, tak mampu untuk beli keperluan raya, takkanlah yang jualannya RM200 juta pun masih tak masuk top 10. Kan?


Ini bermakna rakyat 𝘀𝗮𝗻𝗴𝗮𝘁 𝗴𝗮𝗹𝗮𝗸 𝗯𝗲𝗿𝗯𝗲𝗹𝗮𝗻𝗷𝗮. Bererti ekonomi kita 𝘀𝗶𝗵𝗮𝘁. Cuma kaedah rakyat berbelanja, sudah tak sama seperti dulu. Guane boh?


 

Raja Gelap II


https://www.facebook.com/share/vqqJhGEmmMdZVoGV/?mibextid=oFDknk



No comments: