BOIKOT SAJA JANGAN BELI DI BAZAR RAMADAHN. KEPERLUAN ASAS TAK NAIK, TAPAK SEWA YANG MAHAL. .


 Naratif dimainkan oleh media arus perdana - 𝗵𝗮𝗿𝗴𝗮 𝗷𝘂𝗮𝗱𝗮𝗵 𝗱𝗶 𝗯𝗮𝘇𝗮𝗿 𝗥𝗮𝗺𝗮𝗱𝗵𝗮𝗻 𝗻𝗮𝗶𝗸.



Aku belum ke bazar lagi jadi aku tak tahu sama ada berita ini benar atau tidak. Tapi aku 𝗱𝗮𝗵 𝗷𝗮𝗻𝗴𝗸𝗮 dah harga juadah di bazar akan naik malah sebelum mula bulan puasa lagi.


Maka walaun gunakan berita ini untuk 𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵𝗸𝗮𝗻 𝗣𝗠𝗫 dan kerajaan. Aku singgah ruangan komen, memang begitulah keadaannya. Permainan naratif oleh media ini berjaya nampaknya.


Yang walaun tak cerita, harga di bazar bukan bawah pemantauan kerajaan. Yang dipantau adalah harga 𝗮𝘆𝗮𝗺, 𝘁𝗲𝗹𝘂𝗿, 𝗱𝗮𝗴𝗶𝗻𝗴, 𝘁𝗲𝗽𝘂𝗻𝗴, 𝗺𝗶𝗻𝘆𝗮𝗸 dan beberapa bahan asas yang lain.


Ini barang asas untuk buat kuih. Barang ni semua naik harga tak? Boleh je 𝗽𝗲𝗿𝗴𝗶 𝘀𝗲𝗻𝗱𝗶𝗿𝗶 𝗸𝗲 𝗽𝗮𝘀𝗮𝗿𝗮𝘆𝗮 dan tengok. Harga bahan ni semua naik mencanak macam zaman lebai atau stabil?


Sekarang ni harga bahan asas semua 𝘀𝘁𝗮𝗯𝗶𝗹. Jadi apa alasan peniaga bazar naikkan harga? Ini yang aku tulis beberapa hari yang lepas. 𝗛𝗮𝗿𝗴𝗮 𝘁𝗮𝗽𝗮𝗸 sampai RM17 ribu satu slot. Gila!


Aku dah kata, kos tapak bazar ini 𝗱𝗶𝗮𝗹𝗶𝗵𝗸𝗮𝗻 kepada pelanggan. Bermakna 𝗵𝗮𝗿𝗴𝗮 𝗷𝘂𝗮𝗹𝗮𝗻 𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗶𝗻𝗮𝗶𝗸𝗸𝗮𝗻. Kan dah terbukti sekarang.


Jadi harga makanan di bazar naik bukan sebab harga barangan asas naik tapi disebabkan 𝗶𝗺𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗻𝗴𝘂𝘀𝗮𝗵𝗮 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝘁𝘂𝗿𝘂𝗻, tamak haloba hingga tegar menaikkan harga tapak secara melampau 


Sebab tu aku kata kita kena 𝗯𝗼𝗶𝗸𝗼𝘁 tapak yang sewa pada harga 𝗺𝗮𝗵𝗮𝗹. Selagi tapak mahal pun habis kena sapu, selagi tu harga takkan turun. Malah akan terus 𝗻𝗮𝗶𝗸 𝗱𝗮𝗻 𝗻𝗮𝗶𝗸 setiap tahun.


Tak pasti kalau ada peruntukan dalam undang-undang untuk 𝗸𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗮𝗺𝗯𝗶𝗹 𝘁𝗶𝗻𝗱𝗮𝗸𝗮𝗻 terhadap penyedia tapak bazar yang zalim begini. Rasanya tak ada. Tapi mungkin kerajaan boleh rangka 𝘂𝗻𝘁𝘂𝗸 𝘄𝘂𝗷𝘂𝗱𝗸𝗮𝗻 𝘀𝗮𝘁𝘂 𝗮𝗸𝘁𝗮 yang membolehkan perkara ini dipantau.


Pilihan di tangan kita. Kalau rasa 𝘁𝗮𝗸 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 kalau tak pergi bazar, 𝗷𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗯𝗶𝘀𝗶𝗻𝗴 harga mahal. Tapi kalau nak 𝗯𝗲𝗿𝗷𝗶𝗺𝗮𝘁, beli bahan mentah dan 𝗺𝗮𝘀𝗮𝗸 𝘀𝗲𝗻𝗱i𝗿𝗶. Dah tentu jimat sebab harga barangan asas 𝘀𝘁𝗮𝗯𝗶𝗹. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: