SIRI 1 : Harta mewah Malaysia bernilai $100 bilion sepatutnya menjadi 'syurga hidup.' Sebaliknya, 6 tahun pembangunan, ia adalah sebuah bandar hantu yang penuh dengan bangunan pencakar langit yang kosong dan jalan raya yang lengang — lihatlah.




Memandu ke "syurga impian," Forest City di Malaysia. Marielle Descalsota/Insider

Forest City adalah salah satu perkembangan paling kontroversi dalam sejarah Malaysia.

Pembangunan bernilai $100 bilion itu adalah sebuah bandar hantu dengan kurang daripada 5% daripada jangkaan bilangan penduduk.

Harga hartanah terlalu tinggi untuk penduduk tempatan, dan orang asing melihatnya sebagai pelaburan yang tidak baik, kata seorang pakar.

Forest City, sebuah estet mewah di selatan M
alaysia, merupakan salah satu perkembangan paling kontroversi dalam sejarah negara.
Enam tahun dalam pembangunan, ladang bernilai $100 bilion sudah pun menjadi 
bandar hantu.

 



Forest City, Johor Bahru, Malaysia. Marielle Descalsota/Insider
Pembangunan itu terletak di Johor Bahru, Malaysia, hanya di utara Singapura. Ia dibina
 oleh Country Garden, pemaju hartanah terbesar di China.
 
Forest City sangat besar: Ia merebak ke seluruh 1,740 hektar, atau empat kali 
ganda saiz negara bandar Monaco. Kira-kira 700,000 orang pada mulanya dijangka
 tinggal di ladang itu.
 
Tetapi setakat 2019, hanya sekitar 500 orang tinggal di ladang itu, menurut 
laporan 2019 oleh Dasar Luar. Seorang pakar yang enggan dinamakan atas sebab
 keselamatan memberitahu saya populasi estet itu telah meningkat kepada beberapa ribu
 — yang masih kurang daripada 5% daripada jumlah penduduk yang dijangkakan.
Country Garden enggan mengulas mengenai jumlah penduduk dalam pembangunan itu

 Pada awal Mei, saya terbang dari Singapura ke Malaysia dan kemudian menaiki kereta ke Forest City. Semasa pemandu teksi saya memandu ke bandar, saya terpegun dengan saiz pembangunan - rasanya seperti saya telah diangkut ke set filem futuristik.

Semasa saya menunggu kereta saya di lapangan terbang di Johor Bahru, saya bertanya
 kepada beberapa orang penduduk tempatan tentang Forest City. Ramai daripada
 mereka tidak tahu apa-apa mengenainya. Seorang memberitahu saya ia jauh, dan 
seorang lagi menyifatkan ia sebagai enklaf, tetapi itu sahaja maklumat yang boleh 
saya kumpulkan.
 
Semasa kami memandu ke Forest City, saya melihat tanda-tanda pembangunan 
di mana-mana: berpuluh-puluh bangunan pangsapuri mewah, galeri jualan, 
pusat membeli-belah, sekolah antarabangsa dan dua pusat peranginan.
Apa yang saya tidak nampak adalah tanda-tanda kehidupan.

 Sebaik sahaja saya tiba di pulau tebus guna, saya melawat ke bilik pameran Forest City. Model besar pembangunan adalah bahagian tengah bilik pameran. Banyak pangsapuri telah dilabelkan "terjual cepat" atau "habis".



Model Forest City.
Model Forest City. Marielle Descalsota/Insider
Country Garden memberitahu saya ia telah menjual lebih daripada 20,000 unit kediaman
 setakat ini. Tidak jelas berapa banyak unit yang telah dibina di Forest City.
Harga dalam pembangunan telah melonjak dalam beberapa tahun kebelakangan ini. 
Pada 2017, harga pangsapuri di Forest City bermula pada 740,864 ringgit Malaysia
 ($170,000).
Hari ini, pangsapuri kondo dalam pembangunan runcit sebanyak 5 juta ringgit 



Malaysia ($1.14 juta). Sebagai perbandingan, purata harga jualan hartanah di Johor Bahru,
 di mana terletaknya Forest City, ialah 619,633 ringgit Malaysia ($141,000).

 



Seterusnya, saya menuju ke kawasan perumahan bernama Kylin Apartment Complex. 
Ia kelihatan cukup besar untuk memuatkan ratusan orang, tetapi jalan menuju ke sana
 kosong — saya hanya melihat satu atau dua kereta.

BERSAMBUNG SIRI 2



 

No comments: