MEMPERTAHAN NAJIB AKAN JADI KERJA SIA-SIA BAGI UMNO-SH


Hari demi hari semakin banyak pendedahan serta pembongkaran di peringkat antarabangsa mengenai Najib Razak, 1MDB, wang yang masuk ke akaun peribadinya serta bagaimana perbelanjaan mewah dilakukannya.

Dulu ramai yang sudah cukup terkejut apabila diketahui wang yang pernah masuk ke akuan peribadi Najib adalah berjumlah RM2,600 juta, tetapi kini nampaknya angka itu makin membesar sehingga didakwa mencecah RM4,200 juta.

Angka itu tentu saja menarik kerana ia secara kebetulan bersamaan dengan 10 peratus daripada hutang keseluruhan yang ditimbun oleh 1MDB iaitu RM42,000 juta.

Apa makna 10 persen bagi kebanyakan orang biasa apabila dikaitkan dengan politik dan perniagaan?

Negara-negara yang sedang menyiasat 1MDB juga turut bertambah iaitu Amerika Syarikat, United Kingdom, Singapura, Switzerland, Hong Kong dan terbaru sebuah negara yang jarang kita kenali, Luxembourg.
Pendedahan mengenai percutian, perbelanjaan mewah dan membeli barang kemas yang melibatkan Najib dan Rosmah juga kian bertambah, bukan saja dari segi jumlah wang yang dibelanjakan dan barang-barang yang dibeli, bahkan turut melibatkan Reza Aziz, anak Rosmah daripada perkahwinannya yang terdahulu.

Dalam pendedahan terbaru WSJ, dilaporkan bahawa Reza melalui syarikat filemnya, Red Granite yang menerbitkan filem separuh porno, The Wolf of Wall Street didakwa telah menerima dana berjumlah AS$155 juta atau RM603 juta melalui laluan berliku yang diipercayai daripada 1MDB.

Dana itu diterimanya dalam tiga peringkat pada tahun 2012 iaitu RM60 juta, RM45 juta dan RM50 juta.

Selain itu, WSJ turut melaporkan bahawa pihak berkuasa UAE telah mengeluarkan perintah larangan perjalanan dan pembekuan aset dua bekas eksekutif syarikat pelaburan Abu Dhabi, International Petroleum Investment Company atau IPIC berhubung transaksi kewangan melibatkan 1MDB.

Tindakan terhadap kedua-dua eksekutif itu, Khadem Al Qubaisi dan Mohammed Badawy Al Huseiney, jelas menunjukkan ada kemajuan dalam siasatan mereka lakukan.

Untuk hari-hari seterusnya pula, terutama kerana banyak siasatan sudah bermula, tidak diketahui  apa lagi pendedahan lain yang bakal terdedah mengenai Najib, 1MDB serta lambakan wang yang dibelanjakan berkaitan dengannya.
Kita juga tidak mengetahui berapa banyak lagi maklumat sulit yang ada dalam tangan WSJ, ABC News, Sarawak Report dan sebagainya yang mungkin hanya menunggu masa untuk disiarkan ke seluruh dunia.

Untuk itu, masa yang mendatang ini boleh dikira detik paling kritikal kepada Najib dalam usaha untuk mempertahankan kuasa pemerintahannya.

Walaupun tidak semua penyiasatan itu menjurus kepada Najib secara langsung, tetapi sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat dan orang yang bertanggungjawab menubuhkan 1MDB, kesan politiknya tentulah paling terkena kepada Najib.

Dalam pada itu, memandangkan berbagai negara sudah melakukan siasatannya, tidakkah di akhirnya nanti ia akan menjurus kepada Najib juga berikutan hubungannya yang rapat dengan 1MDB?

Dan selagi beliau memimpin UMNO serta kerajaan, selagi itulah juga kesan buruknya akan menimpa parti dan negara.

Meskipun secara teorinya Najib masih boleh bertahan selagi Ahli Majlis Tertinggi, menteri kabinet dan Ketua-Ketua UMNO bahagian berpihak kepadanya, tetapi sudah tentu apabila semakin banyak pendedahan dan pembongkaran mengeluarkan bau busuknya, ia akan menyebabkan sokongan rakyat  mereput secara perlahan-lahan kepadanya.

Najib tidak mustahil boleh dipertahankan sekurang-kurangnya sehingga tarikh pilihanraya umum diadakan, namun mampukah UMNO dan kerajaan terus dikekalkan jika penerajunya terus sarat dengan masalah dan isu yang tidak mampu untuk dijawab dan dihujah balas?

Jika keadaan itu berterusan, mempertahankan Najib hanya menjadi kerja sia-sia kerana UMNO tetap kalah dan ditolak rakyat juga akhirnya.

Apakah dalam waktu yang  masih ada ini, pemimpin-pemimpin UMNO tidak terfikir bahawa lebih berbaloi jika mereka turut sama mendesak pengunduran Najib dan seterusnya memberi peluang kepada pemimpin baru memulihkan keadaan? (SH 03/04/2016).

No comments: