KERAJAAN NEGERI MEMBANTU PENIAGA KECIL




OLEH:Amiruddin Ahmad

Pulau Pinang Kerajaan negeri Pulau Pinang ,baru-baru ii telah melancarkan skim Bantuan tanpa faedah ala TEKUN untuk peniaga kecil.Majlis penyerahan cek telah diadakan pada 7 Oktober baru-baru ini.Skim yang dinamakan Iktiar Saksama Rakyat disampaikan oleh Ketua Menteri Pualau Pinang Yb Lim Guan Eng melalui cek .Dalam ucapan pelancaran yang disampaikan lagi oleh YB Lim Guan Eng beliau ,menjelaskan bahawa objektif utamanya ialah untuk menambah pendapatan, meningkatkan wang simpanan dan penambahbaikan ,keperluan asas sasaran wang asset para peniaga kecil yang terpilih.Golongan sasaran yang diberikan ialah .fakir,ibu tunggal, dan golongan cacat.

Bagi tujuan ini, pihak PDC dan USM mengikut modul Pinjman Micro Pinjaman USM dengan tema “Perbankan Golongan Keterbawahan dan Kelestraian Simpanan Hari Esok”. Keperluan ini diberikan kepada peniaga kecil dan bantuan ini diberikan mengikut apa keperluan dan corak perniagaan mereka.

Pinjaman tanpa faedah ini dibayar melalui nama PPSR iaitu maksima sebanyak RM 5000 dimana tempoh bayaran balik selama 2 tahun. Menurut Prof Shukur semua peserta dikenal pasti melalui Jabatan Agama dimana kita dibantu oleh pelajar USM. Phd.

Pinjaman ini dibawah PTSR, pinjaman tabung simpanan rakyat dimana jumlah pinjaman maksima RM5000 1 1.5 juta dari kerajaan negeri dan 1.5 juta dari PDC dengan cara PDC membeli geran .Jumlah keseluruhan adalah sebanyak Rm3.00 juta ringgit.

Pembahgian juumlah pinjaman ini adalah terbahagi kepada 1.25 Juta kepada golongan peniaga kecil RM1.25 juga kepada orang miskin dan ibu tunggal,manakala masing-masing 0.25 juta lagi kepada golongan cacat dan juga fakir miskin yang membawa jumlah sebanyak RM3 juta.

Seramai 40 orang pertamayang menjadi perintis telah menerima cek pada 7 Oktober baru-baru ini terdiri dari berbilang bangsa, iaitu kumpulan peniaga-peniaga kecil telah menerima dan ijabkabul pinjaman .Pinjaman bagi kumpulan pertama ini telah digunakan dengan sepenuhnya dan hanya tinggal 3 golongan lagi yang akan diberikan secara berperingkat.Kerajaan negeri menaruh harapan kepada semua penerima agar dapat menggunakan pinjaman dan berusaha menambahkan wang simpanan serta meningkatkan keperluan hidup.

Menjelang akhir tahun ini dengan mematuhi PKI golongan sasar, sasaran untuk meningkatkan keperluan asas golongan ini akan dapat dicapai.Menurut Prof Shukur Kasim ianya adalah bertujuan membantu kumpulan ini.Pertamanya agar mereka menukar kepenyewaan asset kepada pembelian asset perniagaan ,3 aspek pemnilaian ialah kesesuain kegiatan pinjaman, kesesuaain saiz yang di pohon dan kemampuan bayaran bailik .aspek ini digunapakai bagi merancang membantu golngan ini.Ditanya bagaimana orang ramai mahu meminjam, menurut prof shukur, terdapat 3 orang penyelia yangakan mencari golongan yang disasarkan.Selain itu ada juga selain itu juga pinjaman ini diberikan kepada pihak yang ingin belajar keperingkat Sarjana dan juga Phd.






No comments: