Kami, ahli-ahli Gabungan Hentikan
Perdagangan Sisa (Malaysia Stop Waste Trade Coalition), amat kecewa dengan
hujah yang dikemukakan oleh ‘pakar-pakar’ yang menggesa Malaysia untuk
membenarkan pengimportan sisa elektronik (e-waste).
Gambaran
yang diberikan tentang landskap e-waste Malaysia dan ekonomi perdagangan sisa
global adalah sebahagiannya ternyata salah.
Lebih
buruk lagi, naratif itu termasuk serangan langsung, yang tidak berasas,
terhadap Jabatan Alam Sekitar (JAS) kerana menjalankan tugas dalam melindungi
negara daripada pencemaran.
Dalam
keghairahan mereka untuk melobi bagi pengimportan e-waste, pengkritik
menggabungkan isu-isu bernuansa yang tidak semua dapat diselesaikan dengan
menarik pelaburan langsung asing dalam pembangunan fasiliti kitar semula
‘hijau’ untuk memproses e-waste yang diimport.
Pertama, perbandingan dengan
Eropah adalah di luar sasaran – Terdapat perbezaan besar
antara Eropah dan Jepun yang mengimport e-waste bernilai tinggi atau
pra-proses, berbanding China dan kini Malaysia, yang disasarkan dengan e-waste
yang bernilai rendah dan tidak diisih.
Selepas
berdekad memproses sisa import, China membuat keputusan yang mengambil kira
bahawa kos pencemaran daripada sisa import melebihi keuntungan dalam jangka
panjang, dan mula menumpukan kepada pelaburan dalam menguruskan sisa domestik.
Kini sudah tujuh tahun berlalu. China telah mengekalkan larangan import
sisanya.
Apa
yang mengecewakan kami ialah perniagaan kotor ini telah berpindah ke Asia
Tenggara, dengan Malaysia menjadi destinasi utama. Jika China tidak dapat
mengawal pencemaran, seperti yang mereka akui dalam penghujahan mereka kepada
Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) mengenai larangan import, bagaimana dengan
Malaysia?
Support the struggle to build a Malaysia based on Justice,
Freedom, Solidarity:
·
Sign up for Aliran's free daily email
updates or weekly newsletters or both
·
Make a
one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948
·
Make a regular pledge or periodic
auto-donation to Aliran
Tel:
04-658 5251 email: aliran.malaysia@yahoo.com
Kedua, kesan import e-waste
terhadap kitar semula domestik kami – Di Malaysia, pengurusan
e-waste pasca pengguna masih kurang berkembang tetapi kemajuannya memberikan
harapan.
Malaysia
boleh dikatakan mempunyai infrastruktur kitar semula e-waste isi rumah paling
maju di Asia Tenggara. Malaysia mempunyai perkhidmatan kutipan yang membayar
pekerja bebas (freelance) untuk mengambil e-waste dari rumah, ganjaran tunai
sebagai pertukaran bagi e-waste, dan perkhidmatan Pos Malaysia prabayar bagi
penghantaran e-waste dari kawasan luar liputan.
Infrastruktur
untuk pengurusan e-waste tidak diabaikan, sebaliknya, JAS telah memupuk
pembangunannya sejak 20 tahun lalu di bawah kategori sisa terjadual.
Malaysia
mempunyai kadar pengumpulan dan kitar semula yang agak tinggi bagi e-waste
daripada industri, dengan undang-undang sedang dibangunkan untuk mengawal selia
e-waste daripada entiti komersial, institusi dan isi rumah dengan lebih baik.
Sistem e-waste Malaysia tidak terlalu bergantung kepada pelabur asing dengan
‘teknologi hijau’ mereka.
Membenarkan
bekalan mudah dengan e-waste yang diimport akan meningkatkan keuntungan bagi
pemproses e-waste, tetapi ia mungkin berakhir dengan mengabaikan kutipan
e-waste domestik, menurunkan permintaan dan menurunkan harga, seperti
yang dilihat di Thailand di mana ratusan pemungut sisa daripada Thailand Saleng
and Recycle Trader Association yang membantah selama
berminggu-minggu pada 2021 terhadap sisa asing yang diimport yang mengancam
mata pencarian mereka.
Ketiga, pihak yang terlibat dalam
penyeludupan e-waste adalah penjenayah -Konvensyen Basel
telah dikemaskini baru-baru ini untuk bertindak dengan lebih agresif terhadap
sindiket antarabangsa yang memperdagangkan sisa dan mengekalkan ‘penjajahan
sisa’ iaitu sisa dari negara utara (Global North) yang mengalir ke arah
pemprosesan sisa kotor di negara selatan (Global South).
Bertindak
balas terhadap jenayah dengan menjadikan jenayah itu sah akan meletakkan kita
semua dalam risiko tinggi terhadap kemusnahan alam sekitar yang tidak dapat
dipulihkan, mengancam kesihatan kita dan anak-anak kita. Mereka yang terlibat
dalam pemerdagangan e-waste, pemprosesan haram dan pembuangan sisa secara haram
di Malaysia tidak boleh disahkan atau diputihkan; mereka mestilah dihukum
dengan seberat-beratnya.
Jika
pengusaha ini berminat dalam penciptaan pekerjaan, pemindahan teknologi,
pelaburan beretika dan pemulihan sumber yang cekap, operasi mereka akan
kelihatan sangat berbeza daripada tempat pembuangan sampah dan tempat kerja seakan
kem buruh, pada masa ini.
Keempat, punca utama masalah –
‘Teknologi hijau’ memerlukan protokol keselamatan yang ketat dan pematuhan
undang-undang terhadap undang-undang alam sekitar, perniagaan dan pekerjaan.
Jika
rasuah, penguatkuasaan yang lemah, dan undang-undang yang tidak mencukupi
menjadi punca kitar semula e-waste haram, masalah yang sama akan timbul
walaupun bagi kemudahan yang berlesen.
Komuniti
yang tinggal di sekitar loji kitar semula sisa ‘hijau dan berteknologi tinggi’,
yang terdedah setiap hari kepada asap, bau, kebimbangan kesihatan dan konflik
dengan industri, boleh membuktikan perkara ini.
Cadangan
untuk memusatkan pemprosesan e-waste di taman perindustrian di dalam kawasan
berpagar yang dikawal bukanlah juga satu penyelesaian mudah. Tembok akan
melindungi pengusaha yang tidak bertanggungjawab daripada pengawasan penduduk
yang berjiran dengannya. Penduduk adalah rakan kongsi terbaik agensi
penguatkuasaan kerana banyak tindakan penguatkuasaan telah diambil berdasarkan
aduan orang ramai.
Oleh
itu, adalah penting untuk kita menangani punca utama masalah kitar semula
e-waste haram iaitu rasuah, penguatkuasaan yang lemah, undang-undang yang tidak
mencukupi serta menutup kebocoran e-waste domestik daripada infrastruktur
formal ke dalam sistem haram atau tidak formal, dan bukannya membuka laluan dan
membebankan sistem kawal selia kita dengan ratusan tan sisa yang berpotensi
berbahaya.
READ MORE: E-waste - Malaysia's silent environmental emergency
Kelima, lelongan e-waste toksik
yang dirampas – Bertentangan dengan dakwaan, menurut kerajaan
penghantaran e-waste yang dirampas tidak dijual semula di pasaran terbuka,
tetapi dikembalikan ke negara asal. Sementara itu, e-waste yang dirampas dari
kilang haram telah pun bercampur dan tempat asalnya tidak dapat dikesan,
bermakna tanpa diketahui penerima untuk menghantarnya kembali.
Selain
daripada logam, bahan dalam e-waste juga mengandungi logam berat toksik dan
bahan pencemar organik berterusan (seperti kalis api berbromin) yang boleh
meresap ke dalam saluran air dan rantaian makanan kita.
Sebatian
ini merosakkan sistem metabolik, saraf dan pembiakan kita, dan amat berbahaya
bagi wanita hamil dan kanak-kanak, yang membawa kepada kesan kesihatan yang
tidak dapat dipulihkan, keguguran, kerosakan neurologi otak dan IQ yang
berkurangan.
Di
Thailand, satu kajian mendapati
paras tinggi bahan kimia plastik toksik seperti itu dalam pekerja kitar semula
e-waste.
Kerajaan
memutuskan cara yang paling selamat untuk menangani sisa berbahaya ini adalah
dengan menyerahkannya kepada pengendali berlesen yang berpengalaman dalam
menguruskan sisa berjadual, untuk meminimumkan kerosakan alam sekitar.
Pengendali
ini diwajibkan oleh undang-undang untuk melaporkan proses dan sisa berbahaya
mereka kepada JAS. Mereka bukan tanpa “perlindungan alam sekitar” seperti yang
didakwa.
Ini
adalah kes yang luar biasa, dan tidak boleh diterima dalam jangka masa panjang
kerana sisa toksik daripada e-waste yang diimport pasti akan dilupuskan di
lokasi tempatan.
Keenam, kirakan kos –
Menyokong pembangunan jaringan pengumpul dan pemproses e-waste Malaysia yang
menguruskan e-waste domestik dan membekalkan bahan yang diperoleh semula kepada
pengilang tempatan menawarkan faedah yang jelas kepada negara.
Sementara
itu, menarik syarikat asing untuk menubuhkan perusahaan di sini membenarkan
mereka mengimport e-waste yang tidak diisih untuk pemprosesan berskala besar,
melupuskan sisa buangan di Malaysia, dan menjual bahan yang diperoleh kembali
ke negara mereka tidak boleh dianggap sebagai keuntungan bersih untuk
persekitaran kita tanpa analisis kos faedah yang teliti, komprehensif dan
telus.
Apabila
kesan negatif ekonomi dikira dari segi kerosakan kepada kesihatan manusia, air
bersih, udara bersih dan tanah yang subur, ia akan didedahkan sebagai kerugian
bersih untuk negara kita dan modal semula jadi dan generasi akan datang. Apakah
nilai untuk komuniti bebas kanser atau udara bersih? Sebaik sahaja hilang, ini
akan menelan belanja yang banyak untuk dipulih, jika ianya boleh dipulih. Kita
tidak memasukkan lagi kos sosial yang menyalahi undang-undang dan risiko
rasuah.
Era
keuntungan kapitalis dengan segala cara, mengabaikan kos negatif sebagai
sebahagian daripada perakaunan ekonomi, mesti berakhir. Kita sedang menghadapi
darurat iklim dan wabak kesihatan yang disebabkan oleh bahan kimia berbahaya.
China melakukan pengiraan, mendapati diri mereka mengalami kerugian bersih, dan
mengharamkan import bahan buangan.
Sisa adalah tanggungjawab, bukan hanya
kekayaan
Rakyat
Malaysia telah menderita akibat daripada pencemaran yang disebabkan oleh sisa
asing sejak pengharaman import sisa China pada 2018.
Sisa
yang diimport sering dikaitkan dengan sindiket berkaitan China, dengan JAS
bekerja di luar kemampuan mereka dan menghadapi tindak balas paling kuat
daripada komuniti yang terjejas.
Kami
memuji perdana menteri dan tindakan tegas kerajaan Malaysia terhadap
penyeludupan sisa dan pemprosesan haram, dan menantikan rancangan yang
digariskan oleh menteri sumber asli dan kelestarian alam sekitar untuk mengukuhkan
lagi undang-undang, dasar dan penguatkuasaan.
Mandat
JAS adalah untuk melindungi alam sekitar, dan sesungguhnya, dasar e-waste
negara ialah “pendekatan pemikiran ke hadapan yang meletakkan negara sebagai
peneraju dalam pengurusan e-waste mampan” dengan memupuk ekosistem pengumpul
dan pemproses e-sisa domestik.
Kita
harus menyokong JAS dalam inisiatif sedia ada mereka untuk meningkatkan kadar
pengumpulan dan kitar semula e-waste, mendidik pengguna mengenai pengurusan
sisa yang bertanggungjawab, dan mewujudkan rangka kerja undang-undang yang
lebih baik untuk mengawal e-waste, termasuk menguatkuasakan tanggungjawab
pengeluar yang diperluaskan (extended producer responsibility) untuk
produk.
Kita
sepatutnya membuat lebih banyak laporan mengenai salah laku dan penyelewengan
oleh majikan atau kilang mencemar yang berjiran, tetapi kita juga perlu
menggubal undang-undang hak untuk mendapat maklumat, mengukuhkan lagi
perlindungan bagi pemberi maklumat, meningkatkan langkah pencegahan rasuah, dan
meningkatkan keupayaan penguatkuasaan, bukan membuka laluan kepada sisa toksik
untuk diimport.
Malaysia menjana 411
juta kilogram e-waste pada 2022, dan 24.5 juta unit e-waste diunjurkan bagi 2025. Kita
mestilah melakukan yang lebih baik dengan melihat sisa sebagai satu
tanggungjawab, dan menumpukan kepada mencegahnya daripada bocor ke dalam
persekitaran kita.
No comments:
Post a Comment