KES HAKIM NAZLAN DI BAWAH BIDANG KUASA BADAN KEHAKIMAN – AZALINA

 

Walaupun siasatan SPRM terhadap Hakim Mohd Nazlan Ghazali, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Pembaharuan Institusi) Azalina Othman Said menegaskan semula pendirian kerajaan bahawa perkara itu adalah di bawah kuasa badan kehakiman.

“Sepertimana yang saya tegaskan sebelum ini di dalam Dewan Rakyat, apa-apa perkara berkaitan ini adalah di bawah bidang kuasa Badan Kehakiman.

“Kerajaan senantiasa menghormati dan terus berpegang kepada prinsip doktrin pengasingan kuasa,” katanya dalam satu kenyataan malam ini.

Katanya, ia selaras dengan Fasal-Fasal 3 dan 3A di bawah Perkara 125 Perlembagaan Persekutuan.

Dalam surat bertarikh 20 Mac, Azalina memberitahu peguam Najib Razak, Mohamed Shafee Abdullah bahawa jawapan kepada soalannya berhubung siasatan SPRM ke atas Nazlan adalah afirmatif.

Nazlan adalah hakim Mahkamah Tinggi pada 2020 yang mensabitkan kesalahan Najib dan menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan RM210 juta kerana rasuah, salah guna kuasa, dan pengubahan wang haram berhubung kes SRC International.

Keputusan itu telah dikekalkan di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.

Menurut sumber yang mengetahui perkara itu, Shafee telah menulis surat kepada Azalina memintanya mengesahkan sama ada SPRM mendapati Nazlan mempunyai konflik kepentingan ketika mempengerusikan kes SRC International.

Dia juga ingin tahu sama ada SPRM mendapati Nazlan telah melanggar Kod Etika Hakim.

Mengulas mengenai suratnya kepada Shafee, Azalina berkata dia hanya menjalankan tugas berdasarkan maklumat yang ada padanya.

“Jawapan balas saya kepada surat Tetuan Shafee & Co adalah selaras dengan jawapan saya di Dewan Rakyat serta fakta yang saya sedia maklum berkenaan dengan perkara ini dalam melaksanakan tanggungjawab saya selaku anggota pentadbiran kepada Parlimen.

“Saya juga telah meminta supaya Tetuan Shafee & Co untuk mengemukakan permohonan secara rasmi terus kepada pihak SPRM sekiranya berhasrat untuk mendapatkan hasil siasatan pihak SPRM berkenaan perkara ini,” katanya.

Azalina merujuk kepada jawapan parlimennya pada 23 Feb di mana dia memberitahu parlimen bahawa SPRM telah menyerahkan penemuannya dua hari lebih awal kepada Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat.

Pada masa itu, bagaimanapun, dia berkata dia hanya dimaklumkan bahawa laporan itu telah dikemukakan tanpa maklumat lain mengenai siasatan.

Menurut suratnya kepada Shafee, dia hanya menerima laporan SPRM pada 7 Mac.

Sebelum ini, anak perempuan Najib, Nooryana Najwa juga menyiarkan surat SPRM kepada ketua hakim negara yang menyatakan suruhanjaya itu mendapati Nazlan telah melanggar Kod Etika Hakim.

Panel tujuh orang yang diketuai oleh Tengku Maimun memutuskan bahawa siasatan terhadap Nazlan tidak mengikut protokol.



No comments: