SIRI 2- Orang Kanan Muhyiddin Ditangkap – Bagaimana Bekas PM Minta Rasuah RM4.5 Bilion Dalam Skandal Rangsangan Covid-19 RM92.5 Bilion

 

TWITTER KEWANGAN

8 Januari 2023

SIRI 2-

Penglibatan Adam Radlan dalam rangkaian kronisme, nepotisme dan rasuah Muhyiddin terbongkar selepas gabungan Perikatan Nasional pimpinan Muhyiddin gagal membentuk kerajaan selepas Pilihan Raya Umum ke-15. Dan inilah sebabnya mengapa bekas perdana menteri pintu belakang itu sangat ingin kembali berkuasa dengan cangkuk atau penjahat - untuk "menutup" rangka di dalam almari.

 

Jadi, bagaimanakah Encik Mahiaddin (Muhyiddin) menjadi bilionair sepanjang tempoh singkatnya selama 17 bulan sebagai Perdana Menteri ke-8? Dari awal, dia melihat peluang keemasan untuk membuat banyak wang daripada pandemik Covid-19. Tidak seperti bekas bosnya Najib Razak, dia tidak memerlukan projek rumit seperti 1MDB untuk mencuri dan merompak tabung negara. Dia hanya perlu memerintah dengan kuasa mutlak di bawah Darurat.

 

Muhyiddin sendiri yang mendabik dada pada April 2021 bahawa kerajaan pintu belakang Perikatan Nasional di bawah pimpinannya telah memercikkan lebih RM600 bilion (RM340 bilion pakej rangsangan ekonomi dan RM322.5 bilion untuk Bajet 2021 untuk memerangi pandemik Covid-19). Penipuan itu adalah untuk membuat naratif dengan bangganya bahawa dana yang besar digunakan untuk membantu orang ramai dan menyelamatkan ekonomi.

 

Tetapi apabila pembangkang Pakatan Harapan kembali berkuasa selepas pilihan raya nasional Nov 2022, semua pembohongan dan rasuahnya terbongkar. PM Anwar yang baru dinobatkan pada sidang media pada 5 Dis tahun lepas mendedahkan bahawa Kementerian Kewangan telah memaklumkan bahawa terdapat beberapa pelanggaran yang melibatkan dana Covid-19. Panik, Muhyiddin menjerit bahawa dia tidak mencuri wang.Tiba-tiba, Muhyiddin mengakui tidak ada RM600 bilion, bercanggah dengan dakwaannya sebelum ini. Katanya hanya RM530 bilion. Itupun, dia memperkecilkan nombor. Beliau berkata pentadbirannya hanya membelanjakan RM83 bilion dalam suntikan fiskal. Ini bermakna kerajaan Muhyiddin sebenarnya tidak membantu rakyat sehingga RM530 bilion seperti yang dilaungkan tanpa segan silu.

 

Bagaimanapun, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan ia kini akan menumpukan siasatan terhadap RM92.5 bilion yang dibiayai secara langsung oleh rejim Muhyiddin selepas didapati RM437.5 bilion bukan daripada kerajaan. Namun begitu, perbezaan antara RM92.5 bilion SPRM dan RM83 bilion Muhyiddin bermakna kira-kira RM10 bilion mungkin telah "hilang".


No comments: