SIRI 1- Orang Kanan Muhyiddin Ditangkap – Bagaimana Bekas PM Minta Rasuah RM4.5 Bilion Dalam Skandal Rangsangan Covid-19 RM92.5 Bilion

 

TWITTER KEWANGAN

8 Januari 2023


Mengapa Muhyiddin Yassin begitu gila kuasa sehingga sanggup mengkhianati rakan dan sekutu dalam Pakatan Harapan, yang membawa kepada kejatuhan kerajaan yang dipilih secara demokrasi selepas hanya 22 bulan? Mengapa dia terlalu taksub dengan kuasa sehingga dia tidak kisah ditertawakan sebagai perdana menteri pintu belakang pertama? Mengapakah dia begitu berani mengabaikan beberapa dekri diraja, hanya untuk berpegang teguh pada kuasa semasa rejimnya selama 17 bulan?

 

Mengapakah bekas perdana menteri itu begitu takut untuk berkongsi kuasa dengan pemimpin Pakatan Harapan Anwar Ibrahim walaupun titah diraja oleh Raja untuk membentuk kerajaan perpaduan berikutan Pilihan Raya Umum ke-15 yang menghasilkan Parlimen yang tergantung? Lebih penting lagi, kenapa Perikatan Nasional Muhyiddin masih terdesak dan tanpa segan silu mahu merampas kuasa melalui pintu belakang lagi?

 

Semua jawapan itu boleh ditemui selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan seorang ketua pegawai eksekutif sebuah syarikat swasta pada Khamis (5 Jan) malam. Lelaki berusia 42 tahun itu ditahan kerana peranannya sebagai “orang tengah” dalam pembrokeran projek kerajaan berkaitan pakej rangsangan Covid-19 bernilai RM92.5 bilion (AS$21 bilion) sebagai pertukaran rasuah.

 

Suspek - Adam Radlan Adam Muhammad - ternyata adalah orang kanan Muhyiddin. A former chief executive of Maju Assets Sdn Bhd, Adam is also Segambut divisional leader of Muhyiddin’s political party – Bersatu (Malaysian United Indigenous Party). Bahagian yang terbaik ialah Adam ialah sepupu kepada menantu Muhyiddin, Muhamad Adlan Berhan, yang seterusnya terlibat dalam beberapa skandal.

 

Adlan berkahwin dengan anak perempuan Muhyiddin, Nabilah, yang merupakan pemegang saham Agathistwo Jia Sdn Bhd, sebuah syarikat yang terlibat dalam konsesi NIIS (Sistem Imigresen Bersepadu Kebangsaan) bernilai RM1.2 bilion. NIIS diwujudkan oleh Muhyiddin (Menteri Dalam Negeri ketika itu di bawah kerajaan Pakatan Harapan) selepas membatalkan Sistem Kawalan Imigresen Nasional (SKIN) pendahulunya.

 

Muhamad Adlan juga dikaitkan dengan 1BestariNet, projek 15 tahun bernilai RM4.47 bilion yang diperkenalkan oleh Menteri Pendidikan ketika itu Muhyiddin pada Mac 2011 untuk menyediakan sambungan jalur lebar 4G dan persekitaran pembelajaran maya (VLE) kepada 10,000 sekolah kerajaan di seluruh negara. Walau bagaimanapun, "projek gagal", yang dianugerahkan kepada YTL Communications, telah dibelenggu dengan akses internet yang perlahan dan Frog VLE yang bermasalah, yang boleh digantikan dengan Bilik Darjah Google dengan mudah.


No comments: