LEBIH KURANG SAYA DENGAN MOKHTAR ANAK SENIK, SERUPA TAPI TIDAK SAMA



Sebelum saya bandingkan, kita baca dulu apa kata Mokhtar anak Senik:

Saya tak pandai nak bercakap atau berbuat sesuatu kalau tak dikaitkan dengan agama. Sbb setakat yg saya mengaji kat pondok beratapkan rumbia dan bertiangkan batang nibong, tiada suatu pun dlm hidup kita ini yg tak terkait dgn hukum agama yg lima. Sbb itu saya pilih parti pun parti yg sah pada hukum agama. Sya berbaik pun dengan parti yg agama kata saya harus berbaik dengannya.

Ada org cakap parti itu bukan agama dan agama itu bukan parti. Betul laa tu. Saya dan org2 PAS pun tak cakap PAS itu satu agama dan agama itu PAS. Tapi yg pasti PAS dengan agama ada kaitan hukum. Sama laa kita dengan Bapa. Agama itu bukan bapa dan bapa itu bukan agama. Tapi bapa itu ada kaitan dgn agama. Sbb itu kita wajib taatkan bapa dan haram durhaka kepadanya. Ada hukum wajib dan hukum haram.

Maka begitulah kami dlm PAS. PAS menerima UMNO dlm MN. Bukan kerana UMNO itu agama. Tapi PAS dan UMNO itu ada kaitan dgn hukum agama, iaitu wajib berukhuwwah. Betul.. Parti2 itu bukan agama tapi tiada sebuah parti pun yg bebas dari ikatan dan hukum agama. Kerana itu ada parti yg kita wajib bersatu dengannya dan ada parti yg haram kita bersekongkol dengannya. Kalau ada lagi yang tak faham, saya tak tahu nak kata apa lagi.

Itu laa yg saya belajar. Tak tau laa kut kalau belajar kat tempat lain ada masa kita terkait dengan agama dan ada masa tak terkait dgn hukum agama. Kalau ada yg berfahaman begitu, minta maaf sya akan tentang kamu walau kamu ada 20 PhD. Tapi kalau ada seorg insan yg setiasa meniti diatas hukum agama dlm setiap gerakgeri hidupnya. Saya akan cium tangannya walau dia hanya seorg tua yg hanya bersekolah atap dan tak punya gelar apa2.

UMS
Kuantan Pahang.
28. MY. 2020.

KOMEN SAYA LEBIH KURANG SAMA DENGAN MOKHTAR ANAK SENIK, SERUPA TAPI TAK SAMA

Saya juga tak pandai nak bercakap atau berbuat sesuatu kalau tak dikaitkan dengan agama. Sbb setakat yg saya mengaji walaupun tak berpondok atau mengaji kitab Fikah Al Maunah, tiada suatu pun dlm hidup kita ini yg tak terkait dgn hukum agama yg lima, yakni wajib, sunnat, mubah, makruh, dan haram. Sbb itu saya pilih parti pun parti yg sah pada hukum agama. Saya berbaik pun dengan parti yg agama kata saya harus berbaik dengannya.

Ada org cakap parti itu bukan agama dan agama itu bukan parti. Betul laa tu. Saya dan org2 Keadilan pun tak cakap Keadilan itu satu agama dan agama itu Keadilan. Tapi yg pasti Keadilan dengan agama ada kaitan hukum. Sama laa kita dengan Bapa. Agama itu bukan bapa dan bapa itu bukan agama. Tapi bapa itu ada kaitan dgn agama. Sbb itu kita wajib taatkan bapa dan haram durhaka kepadanya. Ada hukum wajib dan hukum haram.  Contohnya, haram hukumnya tunjuk "lighter criket" kita kepada wanita yang tidak kita kenali melalui mesengger walaupun kita berjubah.

Maka begitulah kami dlm Keadilan. Keadilan menerima Dap dan Amanah dlm PH, sebelum ini terima Pas dan juga Bersatu. Bukan kerana Dap atau Amanah itu agama. Tapi Keadilan dan Dap serta Amanah itu ada kaitan dgn hukum agama, iaitu wajib berukhuwwah. Betul.. Parti2 itu bukan agama tapi tiada sebuah parti pun yg bebas dari ikatan dan hukum agama. Kerana itu ada parti yg kita wajib bersatu dengannya dan ada parti yg haram kita bersekongkol dengannya seperti haram bersekongkol dengan parti kleptokrasi apatah lagi parti yang khianat amanah dan mandat rakyat walaupun parti itu melayu Islam.  Kalau ada lagi yang tak faham, saya tak tahu nak kata apa lagi.

Itu laa yg saya belajar. Tak tau laa kut kalau belajar kat tempat lain ada masa kita terkait dengan agama dan ada masa kita jual agama, dan bila untung kepada kita, hukumnya Halal, bila rugikan kita hukumnya Haram.  Bila kita buat tak salah, bila orang lain buat benda yang sama, itu salah.  Kalau ada yg berfahaman begitu, minta maaf saya akan tentang kamu walau kamu berada dalam parti yang berlabelkan Islam, berjubah atau beserban.  Tapi kalau ada seorg insan yg sentiasa meniti diatas hukum agama dlm setiap gerakgeri hidupnya, saya akan cium tangannya walau dia hanya seorg tua yg hanya bersekolah atap dan tak punya gelaran menteri alam sekitar atau duta khas bertaraf menteri.

WFAUZDIN NS
Jelebu
28 MY 2020

No comments: