Pertembungan Mahathir - Najib makin parah, Daim pula kena


Oleh: Amirulmukminin

Kritikan terkini terhadap dua bekas orang kuat Umno di media arus perdana melambangkan garis pertempuran antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan pengkritiknya, kata seorang wartawan veteran, hari ini.

Bekas Ketua Pengarang kumpulan New Straits Times Datuk A Kadir Jasin berkata kritikan yang dilemparkan pada bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin bermula selepas pertemuan antara Najib dan Dr Mahathir, bulan lepas.

"Mesyuarat itu diadakan di rumah bekas perdana menteri itu di Seri Kembangan di mana Najib makan malam bersama Dr Mahathir," Kadir menulis dalam blognya kadirjasin.blogspot.com.

"Perdana menteri dan bekas perdana menteri itu berbincang mengenai beberapa isu termasuk 1Malaysia Development Berhad (1MDB), yang mana Najib ialah penasihatnya.

"Sumber mendedahkan Najib terkejut dengan perbincangan mengenai syarikat itu," Kadir menulis.

"Serangan terhadap Dr Mahathir dan bekas Menteri Kewangan Tun Daim Zainuddin oleh penulis blog pro Najib dan media arus perdana tidak lama selepas pertemuan itu," kata Kadir.

Beliau berkata serangan terhadap Dr Mahathir termasuk dakwaan yang beliau beri tekanan ke atas Najib untuk memulihkan projek jambatan bengkok adalah untuk 'memuaskan ego beliau'.

"Saya tidak pasti jika serangan terhadap Dr Mahathir dan Daim perbuatan seorang penasihat misteri Najib yang baru," Kadir menulis.

"Atau mungkin ia satu kerjasama oleh seluruh mesin propaganda pro Najib untuk menggilap imejnya dengan cara memburukkan pengkritiknya.

"Apa yang saya pasti ialah garis pertempuran antara PM dan pengkritiknya boleh dilakar," Kadir menulis.

Kadir berkata serangan yang menentang pengkritik Najib muncul untuk meraih momentum sebagai media arus perdana yang turut memetik pihak pembangkang.

"Selain daripada menyenaraikan orang Umno dalam usaha mereka untuk menutup mulut pengkritik, akhbar arus perdana, dan stesen TV yang berkaitan dengan Umno terus memetik kenyataan daripada parti pembangkang."

Penulis blog pro Umno melaporkan yang Daim diserang oleh 'cyber troopers' yang berkait dengan Najib kerana mengkritik Putrajaya dalam mengendalikan ekonomi negara.

Daim, serta Dr Mahathir, mengkritik hebat pentadbiran Najib dalam menangani ekonomi dan politik negara.

"Beberapa bulan lalu mereka mula menyerang Daim dan lebih kurang sebulan lepas serangan itu merebak ke Dr Mahathir," Kadir menulis.

"Mereka terlampau sistematik sebagai wartawan individu dan pengarang mengejar berita.

"Mereka kelihatan seperti bekerja dalam konsert dan diarah oleh orang di luar media," katanya.

Bagaimanapun, Daim tidak mengambil kritikan itu begitu saja dan sebaliknya beliau mengecam media Umno.

Dalam satu kenyataan media dialamatkan kepada Bernama, Kumpulan New Straits Times dan Utusan Malaysia, yang masih belum disiaarkan media arus perdana berkenaan, Daim berkata:"Saya merujuk kepada kenyataan baru-baru ini oleh beberapa ahli politik PKR yang mendesak SPRM mempercepatkan siasatannya terhadap perniagaan perbankan saya di luar negara.

"SPRM merupakan sebuah badan bebas yang membuat keputusannya tanpa campur tangan daripada sesiapa. Saya bersedia untuk menyokong dan bekerjasama dengan SPRM dalam siasatannya.

"Walaupun saya memahami motivasi ahli-ahli politik PKR ini kerana mereka tidak tahu banyak selain daripada politik dan membuat tuduhan yang tidak berasas, saya agak terkejut dengan perhatian yang diberikan kepada mereka oleh media kerajaan.

"TV3 yang tidak akan memberikan 2 minit masa penyiaran untuk Pakatan Rakyat, sudah menyiarkan sidang media PKR tidak kurang 3 kali. NST dan Utusan juga menyiarkan berita ini.

"Saya tahu siapa dalang di sebalik tumpuan terhadap saya yang secara tiba-tiba ini. Jika anda tidak suka pesanan itu, bunuh pembawa pesanan itu."


No comments: