KEM NAJIB TIDAK PERLU JUMPA SAYA DI INDONESIA ATAU DI MANA SAHAJA


UPDATED VIDEO dimasukkan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim berkata, tidak ada keperluan untuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak cuba untuk bertemu dengannya di "kerahsiaan" seperti yang dilaporkan oleh sebuah portal berita sejajar dengan kem Najib.

"Tidak ada keperluan untuk bertemu di Jakarta atau London secara senyap-senyap atau rahsia Kami sentiasa boleh bertemu secara terbuka di Parlimen atau di pejabat beliau -. Diri sendiri serta lain-lain pemimpin Pakatan Rakyat Hadi Awang dan Lim Kit Siang," kata Anwar dalam satu sidang akhbar pada Rabu.





Beliau merujuk kepada laporan yang didakwa yang secara diam-diam kem Najib  telah ditubuhkan oleh Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi untuk memudahkan mesyuarat, di mana beberapa orang kuat Najib dipercayai akan cuba untuk mencadangkan 'reconcilaition kebangsaan' kejayaannya selepas pilihan raya umum yang paling memecah-belahkan dalam sejarah negara.


Anwar telah dinafikan memenuhi sebarang permintaan  Najib atau menghantar apa-apa utusan untuk memenuhi sisi lain. Menurut Anwar, beliau telah dijemput ke Jakarta oleh Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono memberikan pengambilalihan di atas beberapa isu termasuk penipuan dan penipuan undi tuntutan pembangkang berlaku semasa undi Malaysia.


"Saya telah bertemu dengan Presiden Indonesia pada beberapa kesempatan pada mesyuarat sarapan pagi dan sebagainya tetapi ini adalah mesyuarat langsung pertama hampir satu dan setengah jam dan sudah tentu saya gembira untuk bertemu dengannya dan mengucapkan terima kasih kepadanya kerana memberi pengiktirafan yang  Beliau mewakili sebuah negara yang demokratik dan ia bukanlah satu perkara atau satu jenayah untuk bertemu dengan pemimpin yang dipilih negara lain walaupun itu adalah apa yang Umno dan Utusan akan berkata, "Anwar memberitahu sidang akhbar pada hari Rabu.


"Jadi, saya menggunakan peluang sudah tentu apabila ditanya (dan disebut pilihan raya) Petisyen (sudah difailkan) di mahkamah yang menunjukkan bukti besar penipuan pilihan raya, dakwat kekal itu adalah satu pembohongan terang-terangan dan kehadiran, saya juga mengingatkan beliau, kita percaya sesetengah negara Indonesia diberi hak mengundi. Ia (mesyuarat) agak telus. Saya kemudiannya ke Jakarta dan bertemu Jusuf Kalla (bekas Timbalan Presiden Indonesia) dan saya kemudian menjelaskan kepadanya bahawa ia bukan niat saya untuk tidak menyimpan janji  akhir saya (sebuah perjanjian pra-pilihan raya) perjanjian saya adalah di tempat pertama didasarkan pada etika berkempen sebelum pilihan raya, tidak ada fitnah peribadi, akses kepada semua pihak kepada media - dalam, pilihan raya yang bebas dan adil.


Ini telah disepakati dan kita juga berkata perlu ada peralihan kuasa yang lancar, semangat perpaduan, kelesuan atau sihir-memburu. Tetapi adakah kita mempunyai pilihan raya yang adil? Sebaliknya apa yang kita lihat adalah penipuan yang paling teruk dan penipuan dalam sejarah negara ini . "


Anwar juga berkata, beliau menolak jemputan untuk makan malam dengan Jusuf kerana beliau mempunyai 'hubungan sebelumnya.


"Saya tahu Najib juga komunikasi dengan Jusuf dan Jusuf menjemput saya untuk makan malam tetapi saya tidak dapat hadir. Saya bertemu Jusuf selepas makan malam," kata Anwar.




No comments: