Peguam Perancis Bawa Isu Scorpene Di Tahan Di KLIA

SEPANG 22 JULAI : Pegawai Imegresen Malaysia dilaporkan menahan peguam hak asasi manusia Peranchis, William Bourdon di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebentar tadi.

Beliau yang dijadualkan membuat lawatan ke Kuala Lumpur dan Pulau Pinang untuk mengumpul dana bagi membiayai kos guaman membawa kes penyelewengan pembelian kapal selam Scorphene ke mahkamah Perancis, September ini.

Perkara ini disahkan melalui laman twitter peguam Latthefa Koya, Fadiah Nadwa serta Exco Selangor, Elizebeth Wong.

Transaksi pembelian kapal selam buatan Perancis itu oleh Malaysia dikatakan dicemari dengan penyelewengan melibatkan komisyen hampir RM500 juta kepada syarikat Perimekar Sdn Bhd.

Syarikat itu didakwa membayar komisyen “yang amat tinggi” kepada pegawai kerajaan Malaysia yang terbabit dalam perjanjian yang dimeterai pada 2002.

Perimekar adalah subsidari KS Ombak Laut Sdn Bhd, yang mana pemegang saham utamnya adalah isteri Abdul Razak Baginda.

Abdul Razak pula adalah rakan rapat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak yang didakwa terbabit dalam pembunuhan wanita warga Mongolia Altantuya Shariibuu tetapi kemudiannya dibebaskan.

Bourdon menegaskan bayaran komisyen kepada pegawai kerajaan dianggap satu jenayah mengikut undang-undang Perancis.

Malam tadi, peguam hak asasi itu berada di Bayan Baru, Pulau Pinang, bercakap mengenai dakwaan skandal 'Ops Scorpene'.

Bourdon yang berkhidmat dengan pertubuhan tanpa keuntungan, Sherpa dijangka mendedahkan butiran kontroversial mengenai pembelian kapal selam negara dengan firma gergasi pertahanan Perancis DCNS.

Sherpa adalah badan yang membela hak asasi manusia dan jenayah menentang kemanusiaan.

Perjuangan Bourdon mendapat dokongan Suara Hak Asasi Manusia (SUARAM) yang giat membantu peguam itu dalam usaha mengumpul dana sekurang- kurangnya RM100,000 bagi menampung kos perundangan.
Beliau sepatutnya dijadual berucap pada majlis makan malam di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

No comments: