LANGKAH DUBAI




Saiful Nizam


Sandiwara Dongeng Raja Putar Keliling


Makin rancak isu Kerajaan Perpaduan dah tumbang. Berkokok penyokong pembangkang bersorak dengan penipuan dari tukang karut mereka RPK.


...


Desas-desus yang kata Perikatan Nasional ada 120 SD dan sudah dipersembahkan kepada YDP Agong. Maka Malaysia akan dapat Perdana Menteri baru tak lama lagi.


Macam ni la.. Benda ni kita dah dengar sejak Ogos 2023 lagi, nak tukar kerajaan.. berkali-kali kepala penyokong pembangkang kuyup kena kencing.


Padan muka kau!


Aku nak share beberapa fakta untuk korang faham dan kemudian cuba fikir semula, betul ke sembang lebat dari RPK ni?


Tolak tepi sentimen, dengar dan fikir dengan waras.


Kita ada Akta Anti Lompat Parti, dah berkuatkuasa dan menjadi punca kenapa Muhyiddin gagal jadi Perdana Menteri sekali lagi selepas PRU15, walaupun Hadi Awang pun penuh bangga kata dah cukhop jumlahhh!


Akta Anti Lompat Parti menyebabkan SD tak laku. Kena berikan sokongan secara en-bloc, secara berkumpulan bukan individual lagi.


Habis tu ahli parlimen PN yang beralih dan berikan sokongan kepada PMX tu macam mana?


Dia macam ni, Akta Anti Lompat Parti ada flaws, kelompongan. Semua maklum sejak dari awal dan diperjelaskan oleh Tan Sri Wan Junaidi semasa sesi penggulungan meluluskan akta tu.


Dia nak masukkan klausa supaya ahli parlimen yang melanggar kehendak parti akan hilang kerusi secara automatik tapi Perikatan Nasional tak setuju masa tu.. Ada niat nak shopping ahli parlimen ke?


Ni yang aku cakap, senjata makan tuan. Sudahnya ahli parlimen Perikatan Nasional sendiri yang alih sokongan tapi masih kekal kerusi, tak perlu kosongkan.


Yang bijaknya, PH dan BN dah dari awal atasi kelompongan tu, setiap ahli yang bertanding dah sign akujanji, kalau tak ikut kehendak parti atau alih sokongan maka kena bayar jumlah tertentu.


PH letak jumlah RM10 juta, dan memang akujanji tu valid sebab dah ada precedent bila Zuraida diperintah oleh mahkamah untuk bayar RM10 juta kepada PKR.


BN lagi hebat, mereka letak jumlah RM100 juta. Inilah punca kenapa tiba-tiba Perikatan Nasional tak cukup jumlah hari tu. 10 ahli parlimen Barisan Nasional yang berikan SD pada Muhyiddin tu takde nilai.


Jadi berdasarkan RUU Akta Anti Lompat Parti,  hanya ketua en-bloc yang layak buat keputusan bergabung sekiranya perlu untuk bentuk kerajaan bukannya individual lagi.


Muhyiddin tak faham agaknya, Hadi Awang mungkin taktau.. Dia selalu ponteng parlimen.


Maka apa yang dicanang oleh RPK ni cuma wayang dongeng je. Nak buat penyokong pembangkang tu happy.. Terdesak sangat dah tu.


Kita faham, sejak kebelakangan ni SPRM pun makin hebat. Ramai dah masuk pukat! Bukan ikan bilis tapi jerung pun kena sauk.


Geng-geng yang ada rasuah dan salahlaku memang tak senang duduklah. Mereka cuba apa saja cara nak lepaskan diri. Saki baki sakau memang masih ada di Barisan Nasional, mereka-mereka ni pun sama panas pungkoq.


Masalahnya Anwar Ibrahim masih ditampuk kuasa dan makin agresif perangi korupsi. Pengerusi GPS, Abang Johari pun terang-terang menolak sebarang usaha nak jatuhkan kerajaan perpaduan. Sabah pun sama, tetap dengan kepimpinan Anwar Ibrahim.


Mana nak datang cukup jumlahnya.. Pesan aku, terutamanya kepada penyokong pembangkang.. Bangkitlah dari mimpi.. Kahkahkah!


Kepada pembangkang, do your part please. Be an effective opposition, kritik usaha kerajaan, cungkil kelemahan pentadbiran supaya kerajaan berkhidmat sebaiknya untuk rakyat dan negara. Bukan main sentimen dan tanam kebencian tak sudah.


Malaysia berada di landasan terbaik untuk kembali mengukuhkan ekonomi dan memperbaiki taraf hidup rakyat.


Saiful Nizam

6hb Januari 2024



No comments: