AHLI PARLIMEN UMNO INTAI SERTAI PKR?





Di sebalik riuh rendah khabar angin seramai 40 Ahli Parlimen UMNO mahu menyeberang menyertai Bersatu, kini timbul pula desas-desus menyatakan ada antaranya sedang mengintai untuk menyertai PKR.

Salah seorang Ahli Parlimen UMNO dari Utara dikatakan sedang giat mendekati pemimpin tertentu dalam PKR untuk memudahkan laluannya menyertai parti itu.

Adalah dijangka sebaik saja selepas pemilihan PKR pada bulan November nanti, maka Ahli Parlimen itu akan segera mengisi borang keahlian menyertai PKR.

Sebab utama mengapa Ahli Parlimen berkenaan lebih memilih PKR berbanding Bersatu ialah kerana Presiden PKR, Anwar Ibrahim akan menjadi Perdana Menteri selepas ini.

Atas alasan itu dikatakan pemilihan PKR sebagai wadah baru lebih menjanjikan masa depan yang cerah dari segi politik kepada Ahli Parlimen berkenaan berbanding jika  beliau menyertai Bersatu bersama sekian ramai Ahli Parlimen UMNO yang lain.

Sumber lain pula memberitahu, Ahli Parlimen tersebut turut sedang berusaha memujuk dan meyakinkan beberpa rakannya yang lain untuk turut bersamanya menyertai PKR.

Setidak-tidaknya, jika beliau dapat membawa dua atau tiga Ahli Parlimen lain untuk bersamanya menyertai PKR, sudah tentu nilai ‘sahamnya’ akan lebih meningkat di mata Anwar.

Bagaimanapun, beberapa pihak lain yang pro Pakatan Harapan jelas tidak senang dengan usaha Ahli Parlimen berkenaan melobi pihak tertentu dalam PKR bagi tujuan memudahkan laluannya menyeberang parti itu.

Terdapat usaha mengingatkan Anwar Ibrahim dan Dr. Wan Azizah Wan Ismail agar berhati-hati dan tidak terlalu ghairah menerima kemasukan Ahli Parlimen yang pernah dilanda kontroversi itu.

Usaha juga turut dilakukan dengan cuba memberitahu pemimpin parti lain dalam Pakatan Harapan mengenai perkembangan terbaru itu dengan harapan mereka akan "berbisik"  meminta Anwar tidak menerima kemasukan Ahli Parlimen berkenaan ke dalam PKR.

Asasnya ia mereka bimbang kemasukan Ahli Parlimen yang pernah terpalit dengan kontroversi dan skandal itu hanya memberi kesan buruk kepada PKR serta menyebabkan penolakan rakyat kepada Pakatan Harapan dalam pilihanraya akan datang. (ShahbudinHusin 31/10/2018)

No comments: