PR, Bersih Adakan Mesyuarat Tergempar Rabu Ini

PETALING JAYA 4 JULAI: Bersih 2.0 dan Pakatan Rakyat akan mengadakan mesyuarat tergempar Rabu ini bagi membincangkan perkara yang akan dibawa menghadap Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin sebelum perhimpunan 9 Julai nanti.

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali yang ditemui media berkata pertemuan itu amat penting untuk memberi penjelasan kepada Seri Paduka Baginda berhubung jaminan tuntutan pilihan raya yang bersih dan adil tanpa menimbulkan sebarang kekacauan.

Menurut Azmin, perkara tersebut telah pun dipersetujui oleh Ketua Umum Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP Lim Kit Siang.

"Jadi kita boleh membentangkan kes kepada Yang di-Pertuan Agong membawa bersama bukti tentang kepincangan dalam proses pilihan raya," jelasnya.

Tuanku Mizan pada lewat petang semalam menyampaikan titah berhubung rancangan perhimpunan Bersih 2.0 yang dijadualkan berlangsung pada hari Sabtu ini.

Dalam titahnya baginda menyeru agar segala permasalahan diselesaikan melalui permuafakatan bagi mengelakkan tercetusnya sebarang suasana tegang dalam negara.

Pada masa yang sama Baginda menasihatkan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Najib Razak untuk melaksanakan amanah yang diberikan oleh rakyat secara adil dan bijaksana.

Azmin menyifatkan titah oleh Tuanku Mizan itu tepat pasa masanya justeru mendesak Najib dan pentadbiran Putrajaya mengambil inisiatif bersifat rundingan di antara kerajaan dan Bersih sekaligus menolak ketepi sikap konfrontasi terhadap rakyat.

Namun beliau bertegas bahawa tuntutan Bersih akan tetap diteruskan untuk memperoleh ruang demokrasi yang lebih luas demi menjamin ketelusan sesebuah pilihan raya.

Azmin kemudian mengecam tindakan Najib menggunakan kaedah ugutan dan kuasa sewenang-wenangnya untuk menangkap aktivis termasuk pemimpin Pakatan Rakyat sambil membelakangi Perlembagaan Persekutuan.

Tindakan tersebut kata beliau secara tidak langsung menghakis sifat hormat rakyat terhadap kepimpinan Najib sendiri.

"Tetapi nampaknya rakyat tidak sedikit gentar dengan tekanan dan ugutan ini. Maka nampaknya Umno sekali lagi terpaksa berselindung di sebalik tembok istana untuk mendapat perlindungan," katanya.

Sehubungan dengan itu Azmin menyeru agar Najib menghentikan tekanan terhadap gabungan Bersih dan Pakatan Rakyat selain menolak tangkapan bermotifkan politik.

"PDRM sewajarnya mengambil sikap bertanggungjawab selaras dengan titah Tuanku yang mendesak supaya kerajaan, parti politik dan masyarakat umum lebih kepada dialog dan konsultasi. Bukannya berkonfontasi," ujar beliau.

No comments: