Najib Beri Alasan Guna Ordinan Darurat Elak Insiden Serius




SHAH ALAM 3 JULAI : Tindakan polis menahan beberapa individu di bawah Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam dan Mencegah Jenayah) 1969 kerana dipercayai terlibat dalam anasir subversif merupakan langkah pencegahan bagi mengelakkan daripada perkara lebih serius berlaku, kata Perdana Menteri.

Bernama melaporkan, Datuk Seri Najib sebagai berkata, tindakan itu bertujuan bagi memastikan keamanan dan ketenteraman negara dikekalkan.

“Ini sebagai langkah preventif, pencegahan lebih baik daripada berubat, apa-apa polis buat ini sebagai satu langkah pencegahan daripada sesuatu yang lebih serius berlaku,” katanya dipetik Bernama Online.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas penahanan enam individu termasuk Anggota Parlimen Sungai Siput Dr D. Jeyakumar mengikut Ordinan Darurat yang pertama kali digunakan terhadap penyokong Himpunan Bersih 2.0 9 Julai ini.

Sementara itu, polis juga tidak menolak kemungkinan akan terus membuat tangkapan di bawah Ordinan Darurat kerana penglibatan dalam anasir subversif.

Malaysiakini melaporkan, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Abdul Khalid Abu Bakar menolak dakwaan sesetengah pihak bahawa tangkapan itu dibuat sesuka hati sebaliknya menegaskan ia dibuat mengikut lunas undang-undang negara.
"Ini adalah undang-undang yang ada di negara ini.

Bukan pandai-pandai polis ambil tindakan sendiri. Apa juga tindakan kita adalah berdasarkan peraturan dan undang-undang yang ada di Malaysia," katanya.

No comments: