AWAS PERANGKAP PERKAUMAN-MAT SABU






AWAS PERANGKAP PERKAUMAN-MAT SABU



Permatang Pauh- Sewaktu berceramah di Kampong Pelet , baru- baru ini bersama Ketua Menteri, dan jua Timbalan Ketua Menteri, Mat Sabu memberi peringatan buat semua bahawa awasi perangkap api perkauman yang sedang di mainkan oleh akhbar utusan dan mereka yang menentang usaha permuafakatan yang di anjurkan oleh Pakatan Rakyat.Turut hadir berceramah ialah Ketua Menteri YB Lim Guan Eng , Timbalan Ketua Menteri Dr Mansor Othman,YB Salehman,YB Malek Kassim dan Ajk Pas Kawasan.

Beliau menjelaskan demikian sewaktu berceramah di Kampung Pelet.Menurut Mat Sabu, ianya cuba di lakukan pada sama peristiwa 1987 di mana "Operasi Lalang" di jalankan.Menurut beliau , pada waktu tersebut Lee Kim Sai mencadangkan agar adanya timbalan perdana menteri ke 2 di kalangan kaum cina. Ini menyebabkan Dato Najib yang seawaktu itu sebagai ketua pemuda mengadakan perjumpaan di Kuala Lumpur sehingga hampir mencetuskan pergaduhan, di tambah pula dengan mainan akhbar mereka. Menurut Mat Sabu Apa yang berlaku seterusnya ialah beberapa pimpinan pembangkang di tahan termasuk beliau .Lee Kim Sai ke Australia dan Najib ke Indonesia.”Najib pemimpin penakut” demikian jelas Mat Sabu.

Ini mesej dan agenda yang sama di mainkan .Bermula dengan perarakan kepala lembu, kemudian isu Allah, di bawa kepada apa yang berlaku di Pulau Pinang tentang perobohan sebuah kedai yang dikatakan telah diruntuh, dan yang terbaru ialah peristiwa perarakan Maulidurrasul yang akan datang. “Isu nama Allah dan kritikan dunia luar berhubung dengan kes pembakaran gereja menjadikan negara kita malu di mata dunia dan orang luar negara mempersoalkannya.Kerajaan kemudiannya mengendurkan kes ini.

Bagi masyarakat di Malaysia, jika dahulunya perkara ini di jalankan mungkin ianya menjadi satu masalah yang amat besar buat negara. Malah isu nama Allah dan pembakaran gereja mendapat liputan luar dan seterusnya merosakkann nama Malaysia di mata dunia. “Namun kita bersyukur kerana yang di tahan tidak seorang pun orang kita” demikain jelas beliau dan di sambut puluhan ribu yang hadir dalam siri ceramah penerangan “Siapa Juara Rakyat.”.

Kini maklumat di terima dengan cepat. Kita sudah punya media alternative dan sebab itu segala cubaan yang di lakukan oleh mereka tidakv mendapat reaksi yang keras dari rakyat. Rakyat bukan di zaman Ghafar Baba dahulu, malahan di kalangan golongan muda dengan berbagai kemudahan internet menjadikan mereka cepat dan memahaminya.Maklumat mudah dan kita bukan berada di zaman jakun lagi.


“Begitu juga dengan isu pembanggunan.Jika dahulu hanya Kelantan sahaja yang dikatakan tidak membangun,kini Pakatan Rakyat (pembangkang) yang menguasai Selangor dan Pulau Pinang, sudah tentu lah kini kerajaan tidak boleh memainkan isu pembanggunan lagi.Hanya isu perkauman sahaja yang akan menyelamatkan hayat Umno /Bn.Mereka di selamatkan oleh pengundi Sabah dan Sarawak” , jelas Mat Sabu.

Kita juga percaya bahawa cubaan ini yang cuba di lakukan di Pulau Pinang tidak berkesan.Rakyat telah mengetahui bahawa gerai yang beroperasi di tanjung bunga itu memang telah lama di beri amaran sejak Dato Azalina Othman Said lagi yang menghantar surat agar gerai tersebut di robohkan.Malahan Timbalan ketua menteri sendiri menghantar pegawai khasnya untuk berunding dan di berikan tapak baru. Gerai kedua pula ialah di Permatang Pauh dimana gerai tersebut adalah gerai kosong yang juga di laporkan oleh orang tempatan agar di robohkan.

Menurut Mat Sabu lagi, jika kita tidak berhati-hati keadaan huru hara dalam negara akan berlaku demi puncak kuasa.Kebajikan dan kedudukan keselamatan rakyat tidak diambil kira , malahan jika ada di antara pihak pembangkang yang berkata demikian sudah tentu di masukkan ke dalam penjara di Kamunting.

Jika dahulu media menggambarkan bahawa MCA, Gerakan di anggap sebagai parti kaum cina yang baik manakala DAP dianggap sebagai parti yang sama macam PAP di Singapura yang meminggirkan kaum Melayu. Manakala PAS pula digambarkan sebagai parti pelampau islam dan menakutkan kaum cina.

“Selagi Umno/bn berjaya menakutkan kedua-dua kaum ini ,maka Umno Bn akan mememritah sampai kiamat.Inilah yang kita hendak pecahkan agar kaum Melayu tidak takut untuk mengundi calon DAP dan juga kaum Tinghua mengundi kaum Melayu sama ada calon PKR atau PAS. Jika ini yang berlaku, umno melihat hayat mereka makin pendek.”

Kini suasana ini telah berubah, Minda rakyat telah berubah dan tahu menilai yang mana satu yang bernar dan mana satu yang fitnah.Kita tidak mahu apa yang telah di lakukan di Perak, cuba di lakukan juga di Selangor dan kini di Pulau Pinang.Namun ini tidak berjaya.Katanya lagi di sambut dengan laungan Takbir…

No comments: