Tukar segera, jangan lanjut khidmat Rashid - Bersih


Azamin Amin | Foto Wan Zahari Wan Salleh
Fri | Dec 07, 07 | 2:18:04 pm MYT

KUALA LUMPUR, 7 Dis (Hrkh) - 'Remove Rashid! Don't RUSH IT for RASHID!' adalah slogan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) dalam kenyataan media hari ini yang mengecam sikap biadap Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman yang menghina Presiden PAS dan keputusan mahkamah baru-baru ini.

Bersih menyelar tindakan dan kenyataan tidak profesional Rashid yang semakin mengundang kemarahan terutama parti-parti politik dan badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili sebahagian besar masyarakat di negara ini.

"Bersih mengecam sikap Rashid yang 'menyerang peribadi' (personal attack) Parti PAS, Presiden PAS, Harakah dan menghina keputusan mahkamah kes Likas termasuk mendakwa Hakim Dato' Muhammad Kamil Awang sebagai berat sebelah, kecewa dengan kerajaan sehingga memberi keputusan seumpama itu,"kata jawatankuasa Bersih Dr Zulkifli Ahmad yang membacakan kenyataan media Bersih di sidang Media yang diadakan di Pejabat Agung PAS sebentar tadi.

"Bersih memprotes pindaan Perlembagaan Selasa ini di Parlimen untuk melanjutkan umur persaraan Pengerusi SPR dari usia 65 ke 66 bagi membolehkan Rashid terus berkhidmat," katanya di hadapan puluhan wartawan.

Turut hadir sama dalam sidang media tersebut ialah AJK PAS Pusat Dr Syed Azman Syed Nawawi,Ketua Penerangan KeADILan Tian Chua, Koordinator Parti Sosialis Arutchelvan Lee Thye Yoo (Youth4change) dan Zul(Citizen Intank).

"Don't Rush it for Rashid dan semata-mata untuk membolehkan Rashid menjadi Pengerusi SPR lagi," kata Dr Zul.

Tian Chua juga berpendapat ramai lagi calon yang berwibawa yang boleh menggantikan Rashid dan tidak bersetuju sama sekali kerajaan melalui Parlimen terpaksa secara tergegas-gesa meminda perlembagaan tersebut demi untuk mengekal khidmat Rashid yang semakin diragui kewibawaannya oleh rakyat.

Antara tokoh lain yang dicadangkan Bersih bagi menggantikan Rashid ialah bekas-bekas Hakim yang telah bersara yang mendapat kepercayaan penuh daripada rakyat keseluruhannya.

Cadangan Bersih ini seiring dengan Perkara 114 (1) dan (2) Perlembagaan yang menjelaskan: "SPR hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja ... Pada melantik ahli-ahli SPR, Agong hendaklah memandang kepada mustahaknya diadakan suatu SPR yang mendapat kepercayaan awam."

"Selasa (11 Disember) jam 11 pagi nanti di Parlimen, delegasi Bersih akan menyerahkan memo membantah pindaan tersebut yang bakal dibacakan dan surat mengenai penyerahan memo itu serahkan akan kita hantarkan kepada Yang Dipertua hari ini juga," kata Syed Azman.

Beliau turut menjelaskan bahawa penyerahan memo tersebut bukanlah perhimpunan rakyat secara besar-besar seperti yang pernah di anjurkan Bersih pada 10 November lalu.

Usul tersebut buat kali pertamanya dibentang secara tergesa-gesa untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat pada 20 November lepas oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohammed Nazri Abdul Aziz dan akan dibacakan kali kedua pada 11 Disember ini, kata Tian dan Bersih mahu menteri terbabit menimbang semula dan menarik balik usul tersebut.

Dalam sidang yang sama Aru menjelaskan bahawa di bawah kepimpinan Rashid, pilihan raya 2004 menjadi antara pilhanraya umum paling buruk dan 'terkotor' dalam sejarah dan sekiranya membenarkan lagi Rashid menjadi pengerusi maka pilihan raya kan datang akan turut tercemar dan tidak diyakini prosesnya.

"SPR sudah hilang kredibiliti kerana mempunyai pengerusi seperti Rashid dan jika Rashid masih menjadi pengadil kita khuatir pilihan raya kita tidak akan bersih dan imej SPR akan terus menjunam," katanya.

Antara petikan kata-kata Rashid yang mencetuskan kontroversi sewaktu sesi soal jawab di Kursus Kenegaraan Malaysian Press Institute (MPI): Media dan Pilihanraya Umum di Universiti Malaya 4 Disember lalu ialah:-

"Hakim itu sendiri tidak periksa...dalam one side, hakim itu sendiri 'bias' (berat sebelah). Hakim itu 'got frustrated with certain things' dan dia gunakan ini untuk pukul kerajaan bukannya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

"That was a biased penghakiman.Semua orang bersetuju 'it was biased' penghakiman. Dia tidak melibatkan pengundi hantu,"katanya merujuk kes pilihan raya kecil Likas, Sabah.

"....I sendiri 'get frustrated with this'. Ini manipulasi keadaan just untuk capai kemenangan dari sudut politik. Itu sebab saya tak keluar menjawab. Tak boleh jawab. "Dia ada akhbar dia...yang amat adil...Harakah. Dia ada Harakah maki hamun kat orang. Itu adillah tu. Saya tak ada," katanya mengkritik Harakah

Di kesempatan itu juga Rashid membidas Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Ustaz Abdul Hadi Awang yang pernah bertemu beliau di pejabat SPR di Putrajaya tempoh hari.

"...Haji Hadi datang hari tu meeting dengan saya, diluar kata ada 500,000 pengundi hantu, semuanya mengundi...orang pakai serban besar pakai jubah..macam mana ni?Kalau saya kata... orang dia akan kecik hati pulak kata tok guru dia...tak pelah biarlah dia jawab esok..." katanya seterusnya mengakhiri ucapannya dalam sesi soal jawab di kursus tersebut.


No comments: