Pelabuhan Klang tersenarai dalam 10 pelabuhan utama dunia.



Alif Jamil






Ranking ini diterbitkan oleh badan antarabangsa macam UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) dan disokong oleh laporan industri pelabuhan global. 


Kalau tentuan cari dalam media proPN mmg takkan jumpa sebab data pencapaian sebegini tidak selari dgn kehendak jiwa mereka. 


Penilaian ini dibuat mengikut tiga indikator utama iaitu Container Throughput (TEUs), Connectivity Index dan logistics Efficiency. 


Disebabkan krisis politik serta kos operasi yg terlalu tinggi di Hong Kong, banyak syarikat perkapalan beralih operasi ke Shenzhen, Guangzhou dan Singapura.


Disinilah bijaknya strategi Kerajaan Madani di bawah PMX bertindak. 


Kerajaan Madani tidak membazir duit rakyat dgn projek gajah putih tapi mengoptimumkan pelabuhan sedia ada melalui tiga langkah utama:

 

1. Naik taraf automation & dermaga dalam supaya kapal² mega boleh berlabuh dengan lebih pantas.


2. Sambungan darat (ECRL & West Coast Expressway) barang bergerak lancar terus ke kilang atau gudang tanpa bottleneck.

 

3. Perlaksanaan sistem digital (MMSW) untuk kurangkan birokrasi, percepatkan custom clearance dan turunkan kos logistik.


Hasilnya, Pelabuhan Klang beroperasi dgn lebih cekap, kos operasi lebih rendah dan semakin diyakini syarikat antarabangsa sebagai hub logistik utama rantau ini.


Apabila Klang dijadikan hub Asia Tenggara, Malaysia secara automatik menjadi transshipment choice antara Timur Tengah, India, China dan ASEAN. 


Yang untung adalah forwarder, logistics, trucking, SMEs eksport dan pelabur asing yg nampak Malaysia sebagai sebuah hub yg stabil.


Kalu ikut logik tokey bekam dan tentera walaun berkuda kepang, mungkin kontena² ni penuh dgn FDI ghaib turun yg dari langit 😂



No comments: