[panas] MAK LAMPIR DISAMAN LIM GUANG ENG! INILAH HASIL BELAJAR MEMFITNAH...



Lim Guan Eng merujuk kepada mahkamah sivil untuk memaksa Zuraida Kamaruddin membayar ganti rugi atas dakwaan fitnah yang dikaitkan dengan peruntukan yang dikatakan ditolak untuk membina rumah di lima ladang di Kuala Kubu Bharu. Lim, yang merupakan bekas menteri kewangan, memfailkan saman fitnah itu di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini, menyasarkan bekas menteri perumahan dan kerajaan tempatan itu sebagai salah seorang daripada tiga defendan.
Dua lagi defendan ialah editor portal berita dalam talian Malaysianow dan pemiliknya, Mnow Media Sdn Bhd.
Menurut pernyataan tuntutan yang disediakan kepada media, Lim mendakwa Zuraida mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah pada 10 Mei lalu yang merujuk terus kepada plaintif berhubung projek perumahan bekas pekerja ladang di Bestari Jaya.

Dakwaan itu tertumpu kepada apa yang didakwa berlaku semasa Lim menerajui Kementerian Kewangan antara 2018 dan 2020. ==================================================================================== Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi menegaskan kerajaan tidak berganjak dengan pendirian untuk menjamin kebebasan media di negara ini, namun kebebasan itu tidak boleh digunakan untuk memecahbelahkan perpaduan dan keharmonian negara termasuk menyentuh isu 3R iaitu raja, agama dan kaum.
Perdana Menteri berkata kerajaan sentiasa mendukung dan mempertahankan hak serta kebebasan media dalam memberi teguran dan kritikan, malah semangat itu kekal sejak prakemerdekaan negara.
“Pendirian saya dan rakan-rakan dalam jemaah menteri, tiada tindakan diambil atau kawalan terhadap ruang kebebasan wartawan dan media memberi pandangan, teguran dan kritikan.
“Saya beri jaminan semangat (kebebasan media) itu kekal, walaupun timbulkan sedikit keresahan kerana ketegasan kita (kerajaan) tangani isu terkait dengan keselamatan,
fahaman cauvinisme (patriotisme melampau) dan perkauman, atau aliran pelampau agama. “ … bukannya singgung soal kaum, raja tapi gunakan isu itu untuk pecah belah, porak-peranda (negara),” katanya dalam ucap tama pada majlis Hadiah Kewartawanan Malaysia (HKM) MPI-Petronas 2023 pada Malam Wartawan Malaysia 2024 di Kuala Lumpur malam ini.



No comments: