BAGAIMANA PH INGIN MENAMBAT HATI ORANG MELAYU


NORMAN RADZUAN


Melayu bandar dan bangsa Cina/India bukan fokus

BAGAIMANA PH INGIN MENAMBAT HATI ORG MELAYU

 

Semalam bila saya bicarakan mengenai KWSP ada juga yg tidak bersetuju. Ia perkara biasa berbeza pandangan dgn alasan sampai bila kita mahu membiarkan org Melayu ‘bodoh’.  

 

Benar kita perlu mendidik dan saya tak salahkan pandangan tersebut sb mereka org2 bijak tetapi dlm politik ia sebenar sebaliknya.

 

Saya masih ingat setahun yg lalu pada jam 12 mlm hingga 2 pagi saya berhujah dgn MP Kangar ketika itu soal KWSP juga yg akhirnya Muhyiddin mendengar desakan rakyat ketika itu.

 

Amin Ahmad seorang anak muda yg mempunyai pendidikan yg hebat. Ada Master, pernah bekerja di Malaysia Think Tank London (MTTL), pernah menjadi Pegawai Komunikasi MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim, selalu dijemput ke program bual bicara di Astro Awani 501, RTM dan Bernama TV. Cukuplah setakat itu utk membuktikan beliau adalah seorang intelektual politik.

 

Kami berbalas hujahan hingga 2 pagi hingga saya sinis kpdnya, ‘saudara sepatutnya bukan bergelar pemimpin politik tetapi sebagai pensyarah IPT’. Saya faham niatnya baik dan betul tetapi itu bukan kemahuan pengundi beliau sendiri.

 

Akhirnya Amin bukan sahaja tewas di tangan PN tetapi juga di tangan BN. Dari nombor satu bergelar MP jatuh nombor tiga. Apa signifikan dari keputusan tersebut? Taraf akademi atau intelektual anda bukan pilihan org Melayu.

 

———————————————————————————

 

Semalam saya ada berhujah dgn rakan2 FB. Saya katakan jika saya nak try hard to look scholaly atau lagak bak Profesor boleh sahaja joint sama mengutuk mereka yg mahukan sekali lagi wang KWSP sebagai tipikal Melayu yg malas, tidak bijak atau tiada substance nak lemahkan kerajaan ini. 

 

Tetapi saya peduli nasib dan permintaan mereka kerana saya tidak mahu kerajan ini menjadi kerajaan 22 bulan sekali lagi. Saya belajar dari kegagalan. Politik Malaysia soal populis, persepsi utk melahirkan sentimen bukan soal pemikiran intelektual.

 

Ia bukan soal cheap publicity tapi org Melayu menilai anda prihatin atau tidak nasib mereka. They dont care kamu sacrifice tak ambil gaji atau tidak… yg mereka pentingkan kehidupan mereka.

 

———————————————————————————-

 

Realistik mengenai kehidupan Malay urban dgn Melayu luar bandar sgt berbeza. Bukan sahaja gaya hidup tetapi pemikiran mereka. Pernah melepak dgn mereka?

 

Apa yg anak muda luar bandar borakkan? Umumnya mereka tak borak pasal harga telur, pasal tuala wanita, pasal korupsi, pasal bail out, intergriti… mereka borak pasal motor. Bunyi ekzos rakan tu gerek seh, siapa hebat willy motor, awek tu cun, memancing dan lain2.

 

Kalau soal agama bab sufism lebih mereka tertarik berbanding akhlak or fikh. Mereka terkesima org solat atas daun. Mereka terpegun penceramah2 politik bercerita soal syurga neraka. 

 

Ia bukan terjadi kpd bangsa Melayu sahaja tetapi kpd bangsa2 lain berdasarkan corak kehidupan di sekeliling mereka. 

 

Selalu saya katakan jika kamu ingin buka kedai Pizza Hut bukan di kawasan kampung sb org kampung mereka lebih suka makan gulai tempoyak dgn ulam.

 

Sebab itu kena lihat syarikat2 gergasi seperti Pizza, Tealive, KFC, Mc D mereka tahu kawasan strategik yg sesuai dgn produk dijual.

 

Kita lihat politik PAS mereka tak ceramah soal akademik atau politik secara intelektual walaupun ramai antara mereka berpendidikan tinggi. Peduli apa org nak kata politik sempit sebab soal syurga dan komunis kempen laku keras.

 

Nik Amar dlm satu ceramahnya… ‘buat apa pilih org lain… pilih PAS sekurang kurangnya ada Imam boleh sembahyang mayat.’ Bunyi mcm ‘bodoh’ tapi itulah marketing atau kempen mudah utk org Melayu luar bandar.

 

———————————————————————————

 

Bagi saya PH kena bersedia dari skg utk PRN paling lewat 6 bulan lagi dan GE16 atau juga utk kerajaan fragile ini kekal bertahan ikut tempohnya.

 

Utk tempoh 5 tahun pertama reformnya bukan 80% seperti diimpikan. Cukup 50% sahaja iaitu perubahan dlm mendidik dgn pencapaian purata 10% setiap tahun. Like i said PRU14 kita please rakyat vote us but after few months later we punish them tak boleh merokok di kedai mamak… ‘gila beb’. 

 

Tindakan itu bagus tapi tak kena masa. Ia bukan langkah populis yg patut didahulukan. Dlm politik negara yg rakyatnya sudah berpuluh tahun bergelumang dgn rasuah, subsidi dan rasuah syurga…utk mendidik mereka tidak boleh terlalu drastik.

 

Sebab itu saya katakan nak ubah Malaysia belajar dari Erdogan bukan dari Morsi. Kadang2 kena belajar dari kisah Wali Songo. Belajar pendekatan Sunan Kalijaga berdakwah dgn org2 Jawa ketika itu bagaimana.

 

Kita juga boleh belajar ilmu politik Mahathir, Najib dan Muhyiddin walaupun boleh saya anggap mereka ini fake leader atau hipokrit.

 

Nak kasi org Melayu faham Mahathir jarang sebut kleptopkrasi atau korupsi tetapi dia sebut ‘ Najib tu penyamun’ walaupun bahasa Inggeris Mahathir level Oxford.

 

Najib dia bagi BRIM… dari perspektif akauntabiliti atau intergriti ia seorang pemimpin yg bodoh tetapi itulah rahsia dia bergelar Bos Ku hingga reputasi meningkat. 

 

Begitu juga Muhyiddin dgn I-Lestari dan I- Citranyanya hingga dia bergelar Abah dan org Melayu sayang hingga 60% org Melayu percayakannya.

 

Ketiga2 mereka juga memainkan isu perkauman atau melahirkan perasaan benci kpd DAP kerana ia adalah senjata ampuh utk melawan PH. Mudahkan cara mereka berpolitik.

 

Dgn org Melayu mereka menyampah jika anda menyebut Sains politik seperti teori politik,dasar awam,politik negara, hubungan antarabangsa, politik perbandingan dan lain2. Ini semua sampah yg memeningkan kepala. Yg mereka nak tahu DAP ada atau tidak?

 

———————————————————————————

 

Moralnya PH kena fokus bagaimana utk menambat hati org Melayu yg hanya mengundi kita 11% sahaja. Bukan tidak perlu fokus kpd pengundi urban Malay, Cina dan India tetapi mereka pengundi intelektual yg tak perlu susah payah utk kita berkempen secara akademik dgn mereka.

 

Fokus kita kpd pengundi Melayu sb sampai bila kita mahu bergantung dgn BN dan Borneo? Kita tidak tidak sanggup pedagangkan agama dgn rasuah syurga kerana ia sgt hina. 

 

Jadi apakah formula utk menambat hari org Melayu. Kerjasama PH dan BN ini bersifat sementara utk kedua dua parti ini membina kekuatan. Tanya saya solusi telah diberikan di atas.

 

Selalu saya katakan jika mahu berpolitik akademik, intelektual dan integriti pentasnya di bandar2 atau sesama kita yg faham. Tetapi utk bawa produk ini ke kawasan2 org Melayu luar bandar ia tidak laku. Kamu kena bawa produk syurga, bangsa dan cash. 

 

Pilihlah dgn bijaksana dgn cara tidak menggadaikan intergriti seperti rasuah dan merasuah syurga. 

 

Jika ditanya kpd org Melayu luar bandar jika anda memberi dua buah buku satu berjudul ‘ Wali Songo’ dan satu lagi ‘Islam dan Sosialisme’ karya Prof Syed Hussein Al Attas agak2 buku mana yg diambil? Jika anda menjawab dgn betul anda sudah memahami pemikiran org Melayu.

 

Esok: Di mana kelemahan PH…

 

 

No comments: