Projek jalanraya di Katibas belum siap sejak 1979, rakyat rasa diperbodoh





Meski sering melaungkan slogan-slogan pembangunan di Sarawak, kesungguhan dan keikhlasan kerajaan Barisan Nasional (BN) – Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) memajukan kawasan pedalaman wilayah itu boleh dipertikai.
Hakikatnya, banyak kawasan luar bandar Bumi Kenyalang tersebut masih belum disentuh arus pembangunan meliputi kemudahan asas, jalan raya, elektrik dan sistem komunikasi yang baik.
Namun, apa yang pasti, BN-PBB akan terus menabur janji-janji pembangunan setiap kali musim pilihanraya.
Menurut Pengerusi DAP Katibas, Paren Nyawi, kawasanmya yang kini diwakili Ahli Dewan Undangan Negeri Ambrose Blikau tersebut masih jauh ketinggalan meskipun dikuasai BN-PBB sejak sekian lama.
“Selepas mendapat mandat besar dari rakyat Sarawak secara amnya dan rakyat Katibas secara khususnya semasa Pilihan Raya Negeri ke 11 yang lalu, kerajaan sepatutnya memberikan hadiah pembangunan yang lebih bermakna kepada pengundi di Katibas.
“Tetapi apa yang rakyat Katibas dapat? 70 peratus rumah panjang di Katibas masih dihubungkan dengan laluan Sungai.
“Saya ingin bertanya kepada Datuk Ambrose Blikau, apakah sumbangan beliau kepada penduduk Katibas selama 40 tahun ini?” soalnya menggesa kerajaan Sarawak membina jalan ke Ulu Katibas memandangkan sebuah jalan di Sungai Katibas hanya berakhir di Nanga Banjor.
Lebih menghairankan, meskipun Adun tersebut mengakui telah meminta supaya projek pembinaan jalan dilaksanakan sejak tahun 1979 lagi, namun sehingga kini kerajaan BN masih belum menunaikan tuntutan tersebut.
Keadaan itu katanya seolah-olah cuba mempermain dan memperbdohkan rakyat di kawasan tersebut.
“Ini menunjukkan Kerajaan BN dan Wakil Rakyat BN di Katibas sedang dan akan terus memperbodohkan kebijaksanaan pengundi di luar bandar dan dia sendiri bersenang lenang hidup di bandar Kuching tanpa merasakan sendiri kesusahan harian pengundi di kawasannya,” katanya lagi. 



No comments: